شار
شار

شار

مهم...روش تحقیق

ایمیل استاد ضابط به من:


             "سلام. آقای نعمتی لطف کنید به دوستانتون بگید کسایی که کار عملی شون رو نفرستادن نمره عملی از من نمی گیرن و به دلیل تاخیرشون نمره ازشون کسر می شه ولی تا جمعه 31.3.92 مهلت دارن کاراشون رو بفرستن بعد از اون دیگه هیچ کاری مورد پذیرش نیست.خیلی ممنون. حمیدرضا ضابط محبوب"



فلذا دوستان محترم تا فردا مهلت دارید که کاراتون رو بفرستید...

دوستان عزیزی که طرح 1 دارن

با توجه به صحبتی که با استاد گرانقدر انجام دادیم، اجازه این کار رو گرفتیم که شما کار های خودتون رو به صورت نیمه تکمیل بیارید ( روز سه شنبه) و برای حویل آلبوم، یه روز دیگه دوباره هماهنگ کنید...

فلذا شما میتونید کار های خودتون رو به صورت نسبتا تکمیل ( تا ونجایی که رسیدین) بیارین، و بقیه رو توی تحویل بعدی (البوم) به استاد بدیم.

با تشکر...

پل- بازارِ بندر انزلی


بندر انزلی به گفته بسیاری از ساکنین، مسافرین و گردشگران از خاطره انگیزترین شهرهای ساحلیست که در همان بدو ورود بیننده را مجذوب خود می کند. اختصاصی معماری نیوز - صالح معصومی: هر چند طراحی شهری در ایران عمر درازی ندارد، اما برای یافتن نمونه های موفق طراحی شهری و ایده گرفتن و استخراج الگوهای به کار رفته در آن ها تنها راه حل بررسی تئوری نمونه های خارجی یا الگوهای سنتی و قدیمی ایرانی نیست، بلکه می توان به بافت های موفق شهری معاصر که طی 100 سال اخیر و به تدریج توسط مردم در برخی نقاط ایران شکل گرفته اند و کسی به آن ها توجه نمی کند، رجوع کرد. یکی از این نمونه ها محدوده ی بازار محلی بندر انزلی است.


کم نیستند شهرهای ساحلی که با وجود برخورداری از موهبتی زیبا و زیبایی بخش به نام دریا، هرگز ساکنین و مسافرین را دلبسته خود نمی کنند. بی شک دریا همه جا آبی است و آنچه متغیر است چگونگی ساماندهی عناصر و اجزاء شهری و در یک کلام طراحی شهر است.
بندر انزلی به گفته بسیاری از ساکنین، مسافرین و گردشگران از خاطره انگیزترین شهرهای ساحلیست که  در همان بدو ورود بیننده را مجذوب خود می کند. موفقیت یک شهر چه از منظر کارکردی و عملکردی و چه از منظر زیبا شناختی مرهون ساز و کار درست اجزا و هماهنگی و هارمونی کامل میان آن هاست.

یکی از موفق ترین و کارآمدترین اجزا شهر انزلی، حوزه بازار و ورودی اصلی شهر است. بازار مذکور که قطب اقتصادی شهر محسوب می شود طیف گسترده ای از فعالیت ها از ماهی فروشی تا فروش تیرآهن و سیمان را در بر می گیرد. البته لازم به توضیح است که شهرت اصلی این بازار به خاطر شنبه-بازارهای محلی آن است که هر هفته با حضور انبوهی از  مردم شهر و فروشندگان اکثر نقاط استان گیلان برپا می شود و در تعطیلات نیز حضور مسافران و توریست ها در آن چشمگیر است.

نکته دیگر آنکه شکل گیری این بافت غنی شهری حالتی بومی، ارگانیک و تدریجی داشته است
و طراحی شهری به مفهوم کنونی بر آن اعمال نشده است. به نظر نگارند این بافت شهری می تواند به عنوان یک نمونه ی عملی درخشان نکات آموزنده ی زیادی برای طراحان شهری در بر داشته باشد. بر مبنای  نظریه ی زبان الگوهای پروفسور کریستوفر الکساندر  در این نوشتار سعی شده است برخی الگوهای به کار رفته در این نمونه ی موفق استخراج شود، البته  مسلم است برخی الگوها از دید نگارنده مخفی مانده است. همچنین در تحلیل این نمونه اصولِ نظریه پرداز بزرگِ طراحی شهری، کوین لینچ مد نظر قرار گرفته است.  ادامه مطلب ...

دکتر بردبار



جناب دکتر بردبار و جناب دکتر مطلبی رو که اکثر دانشجو ها میشناسند.
دوستان لطف کنید و حمایت کنید از اساتید گرانقدرمون تا با نائل اومدن این اساتید به عضویت شورای شهر، کمکی هم به توسعه منابع مالی و امکاناتی دانشگاه پیام نور صورت بگیرد.
و البته بنده شهادت میدم که جناب بردبار برای رشته شهرسازی زحمات فراوان کشیدند و واقعا دلسوز بودند.

طرح شهرسازی یک - مهندس افشاری

دوستان عزیز

برای امتحان درس طرح شهرسازی:

  • از جداول سوال نمیاد زیاد (از اهمیت کمی برخوردارند)
  • یه سوال از روند کلی پروژه شون میاد.(دوستان روند کلی پروژه رو بدونند و مطالبی برای توضیح پروژه شون داشته باشند)
  • بیشتر از کلیات جزوه سوال میاد (کلیات رو بخوانند)

برای تحویل پروژه هم روز 28ام ساعت 11 صبح به همراه تمامی اعضای گروه در دانشگاه حاضر باشند.(حضور تمامی اعضا الزامیست)

طرح یک مهندس معمار ایرانی در فراخوان طرح‌های زیباسازی شهر مکه، برنده‌ی رتبه‌ی برتر

به نقل از سایت آزاد نگار (http://fa.azadnegar.com)
طرح یک مهندس معمار ایرانی در فراخوان طرح‌های زیباسازی شهر مکه، برنده‌ی رتبه‌ی برتر در میان طرح‌های ارائه‌شده از 24 کشور جهان شد.

مهندس محمدرضا کرباسچی در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت: این طرح که نام آن را «دیوارهای وحدت‌آفرین» گذاشته‌ام، پارسال از سوی داوران بین‌المللی فراخوان طرح‌های زیباسازی مکه به‌عنوان یکی از10 طرح زیباسازی برنده و انتخاب شد.
وی افزود: این طرح برای زیباسازی پل «عزیزیه» در مکه، با الهام گرفتن از آیه‌ی 38 سوره‌ی یاسین ارائه شد که در طراحی آن از نماد هلال ماه بهره گرفته شده است.
مهندس کرباسچی ادامه داد: در این طرح، هلال ماه از ابتدای ماه قمری تا انتها بر دیواره‌ی پل عزیزیه به تصویر کشیده شده و نورپرداری آن نیز با بهره‌مندی از این هلال‌ها صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که هلال شب چهاردم پرنورترین هلال است.
این طراح ایرانی افزود: طراحی به گونه‌ای است که وقتی ره‌گذران و وسائط نقلیه وارد پل می‌شوند، طلوع ماه (هلال اول ماه) را در مدخل ورودی، و غروب آن (هلال شب سی‌اُم) را در هنگام خروج مشاهده می‌کنند.
وی اظهار داشت: طرح دیوارهای وحدت‌آفرین در روزنامه‌های چاپ عربستان، از جمله عکاظ و الریاض نیز رسانه‌ای شد.
او تصریح کرد: مسابقه‌ی زیباسازی مکه با نام «لحب مکه» تحت سرپرستی امیر مکه با هدف تبدیل جای‌جای این شهر امن به موزه‌ی فرهنگ و هنر اسلامی از طریق فراخوان بین‌المللی اینترنتی انجام گرفت و مقامات سعودی 12سایت برای شرکت افراد طراحی کرده بودند که شامل چهار سایت 30 هزار دلاری ، چهار سایت 25 هزار دلاری و چهار سایت 20 هزار دلاری بود؛ که طرح «دیوارهای وحدت‌آفرین» در زمره‌ی طرح‌های 30 هزار دلاری قرار گرفت، اما تا کنون جایزه‌ی آن پرداخت نشده
است.
وی در ادامه اظهار داشت : جزئیات طراحی و مصالح مورد نیاز نیز به طرف سعودی اعلام شد و آمادگی اجرای طرح توسط طراح نیز وجود دارد، اما تا کنون پاسخی دریافت نشده است.
گفتنی‌ست، مهندس کرباسچی دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی مؤسسه‌ی غیرانتفاعی توس مشهد، و مشاور معماری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی منطقه‌ی کاشان است و همکاری با طرح‌های معماری حرم رضوی را در کارنامه‌ی خود دارد.

تعریف معماری، گام اول آموزش

آموزش معماری

آموزش معماری

تعریف معماری، گام اول آموزش

(چالش ها و تناقضات)

غلامرضا اکرمی

چکیده:

معماری به لحاظ ماهیتش دارای دو بعد علمی و هنری است. با توجه به جنبه جهان شمولی هنر، معماری نیز از بعد هنری اش واجد معنای هستی شناسی است. از آنجا که با بینش یا دیدگاه فکری در درک معنی و به تبع آن در ساختار یک نظام آموزشی، به خصوص در مقولاتی( مثل مقولات هنری) که دارای بعد هستی  شناسی هستند، موثر است لذا مقدم بر آموزش معماری، لازم است که دیدگاه فکری ای که آموزش در آن انجام می گیرد و تعریف معماری که خود واجد معنی ناشی از بینش است، تبیین شود.

از دیدگاه سنتی، معماری هنر آفرینش است، آفرینشی زیبا که لازمه وجود حقیقی است. انسان سنتی استعداد آفرینندگی خود را از خداوند می داند. از همین رو از نگاه سنت، معماری به عنوان هنر آفرینش و آراستن کالبد زندگی، واجد بعد هستی شناسی است.

از دیدگاه مدرن نیز معماران بزرگ این نحله ی فکری وجود امری متعالی در معماری را متذکر شده اند و بعضا به بعد هستی شناسی معماری اعتراف دارند. اما مفاهمه ی این معنی در فضای فکری متاثر از خرد محض حاکم بر دنیای مدرن، دچار استحاله ی شناختی شده است.

در این مقاله سعی شده است از دریچه تعریف معماری در نظام های فکری مبتنی بر”سنت” و “مدرن” در حد بضاعت مزجات به تبیین موضوع بپردازیم.

واژه های کلیدی:

آموزش، تعریف، دیدگاه، سنت، مدرن، معماری، معنی.

  دانلود فایل

نمونه سوالات تحلیل فضای شهری


نمونه سوالات تحلیل(شناخت) فضای شهری رو برای شما دوستان عزیز میگذارم. باشد که رستگار شوید و در امتحان نمره بالایی بگیرید.

نکته: نمره عملی هم دست بنده نمیباشد. استاد خودشون هر موقع مناسب دیدند، نمره رو میدن... بنده اطلاعی ندارم.

و من الله توفیق



دانلود نمونه سوالات تحلیل فضای شهری( شناخت فضای شهری)

رشته های مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی



پانویس: دوستانی که در دانلود و یا باز کردن فایل نمونه سوالات دچار مشکل هستند، ایمیلشون رو بزارن تا براشون ایمیل کنم...



دانلود خلاصه جزوه تحلیل فضای ی شهری

دانلود خلاصه جزوه تحلیل فضای ی شهری درس شناخت فضای شهر دکتر کاوه


دوستانی که در دانلود فایل مشکل دارند، به بنده ایمیل بندند تا براشون فایل رو بفرستم.

از تمامی دوستانی هم که در تهیه این خلاصه، ایفای نقش کردند، کمال سپاسگذاری رو داریم.


دانلود خلاصه

نصب «بتن بیولوژیکال» در دیواره‌های سبز عمودی

امروزه در اکثر کشورهای اروپایی ساختمان‌ها با استفاده از جدیدترین ساختارهای زیست‌محیطی و مصالح ساختمانی سبز احداث می‌شوند که نه تنها مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند، بلکه سبب کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش طول‌عمر سازه خواهد شد.


گروه تکنولوژی‌های سبز دانشگاه پلی‌تکنیک بارسلونا برای نخستین بار بتن جدیدی را با عنوان «بتن بیولوژیکال» طراحی کرده که در احداث ساختمان‌های سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان دیواره‌های عمودی سبز با پوشش انواع گیاهان را بر روی آن نصب کرد.

بتن بیولوژیکال جایگزین سیمان پورتلند می‌شود و با ترکیب فسفات منیزیم خاصیت علاوه بر مقاومت بالا، به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهد کرد. در واقع فسفات منیزیم خاصیت اسیدی مضر را از بتن گرفته و آن را با شرایط زیست‌محیطی سازگار می‌سازد.

کاربرد این نوع بتن به ویژه در مناطق مدیترانه‌ای بسیار موثر است، چرا که از تولید باکتری و تجمع آلاینده‌های رطوبت‌زا جلوگیری می‌کند. پارامترهایی که برای طراحی و تولید بتن بیولوژیکال به کار گرفته می‌شود به لطافت، سبک وزنی و در عین حال مقاومت بدنه ساختمان کمک می‌کند و رشد گیاهان سبز در دیواره‌های عمودی ساختمان را دوبرابر افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب ...

نخستین همایش ملی عناصر زیباسازی شهری - مهر92

محورهای همایش-------------
:: المانهای شهری، تاریخچه و مبانی نظری

:: المانهای شهری، مشکلات و دستور العمل های اجرایی

:: المانهای شهری ،تاثیر گذاری بر ارکان طراحی شهری

:: المانهای شهری، جایگاه آن در طراحی معاصر کلان شهرهای ایران

:: المانهای شهری، نقش آن در تقویت گردشگری

:: المان های شهری و نقش آن در ارتقای سواد بصری شهروندی

:: المان های شهری و ایجاد هویت ایرانی-اسلامی

:: نمادهـا و نشـانه ها در حوزه شهر و معماری ایـرانی -اسـلامی

:: نقش معماری ایـرانی -اسـلامی در شکل گیری المانهای شهری سومین حرم اهل بیـت

:: المان های شهری، شیراز، گذشته، حال، آینده
محورهای همایش
برگزار کنندگان: شهرداری شیراز
مهلت ارسال چکیده مقالات:
مهلت ارسال متن کامل مقالات: 14 مرداد 1392
تاریخ برگزاری همایش: مهر 1392
سایت همایش: eshiraz.ir/planning/fa/zibasaz,11
تلفن تماس دبیرخانه: 2341238 (0711)
آدرس دبیرخانه:
محل برگزاری: شیراز
ایمیل: Hamayesh@eshiraz.ir

خلاصه شناخت(تحلیل) فضای شهری

بسیار مهم، توجه فرمایید( اطلاع رسانی هم بفرمایید)


با سلام و خسته نباشید خدمت تمامی همکلاس ها و دوستان. امیدوارم که امتحانات رو خوب سپری کرده باشید و امتحان های پیش رو هم به خوبی به اتمام برسه.


دوستانی که درس شناخت فضای شهری دارند، سریع تر خلاصه هاشون رو تکمیل کنند و تا روز جمعه به نماینده هاشون برسونند. ( اگه نماینده هاتون اطلاع ندارند یا نمیتونند هماهنگی ها رو انجام بند، یه شخص دیگه مسئولیت ها رو بر عهده بگیره)


نماینده های پنج گروه: هر نماینده، فایل ها رو جمع آوری کرده و به ترتیب صفحات نامگذاری کنه(به عنوان مثال: فایل شماره 1- 228-235 ، 2-235-250 و ...) . و تمامی فایل های گروه خودش رو توی یک فایل زیپ ( یا رار) برای من ایمیل کنه. آدرس ایمیل بنده رو که همه دارند(اگه ندارید پیام بزارید و ایمیلتون رو بنویسید تا براتون ارسال کنم) .تاکید میکنم که تمامی سرگروه ها باید تا روز جمعه فایل ها رو برای من ارسال کنند. فلذا تاخیر نداشته باشید.( و توجه داشته باشید که دکتر هنوز نمره عملی رو ندادند. پس خواهشا پشت گوش نندازید)



دانلود فایل اصلی جزوه

(لوگوی پس زمینه دانشگاه پاک شده)

بیان معماری

با سلام  

 

قابل توجه 3 گروه بیان معماری 1و2 (شهرسازی) و بیان معماری 2 (معماری)

 

تاریخ تحویل کلیه کارها در روز 22 خرداد (روز امتحان بیان معماری 1) ساعت 11 میباشد. لازم به ذکر است کار نهایی نیز در آلبوم کارها ارائه شود. در روز تحویل کارهای 3 گروه مجزا از هم تحویل داده شود. 

 

دوستان عزیز هر چه زودتر(در چند روز آینده) فایل های فیلم را در اختیار سرگروه ها قرار بدن. 

 

ممنون...

روش تحقیق در شهرسازی

سلام دوستای عزیزم 

 

هر چه زودتر "پروژه روش تحقیق" را برای استاد ضابط ایمیل کنید تا انشاا... از نمرات تئوری چشم پوشی کنند.

 

موفق باشید عزیزان...