شار
شار

شار

نوروز و نوبهار

نوروز و نوبهار به تمام شهرسازا و معمارهای شهری عزیز مبارک...

امید دارم که سالی که پشت سر گذاشتید، سال خوبی بوده باشه و سالی که پیش رو دارید، سالی باشه بهتر از هر سال دیگه...




مقررات شهرسازی مرتبط با شهرداری ها


نویسنده: عبدالرضا عباس زاده، شهاب عباس زاده، مهرداد قربان زاده

ناشر: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور

تعداد صفحات: ۲۲۶ صفحه

نوبت و سال انتشار: نوبت چاپ اول-تابستان ۱۳۹۰

موضوع: قوانین و مقررات، شهرداری

کتاب حاضر در دو فصل تهیه شده است. فصول این کتاب عبارتند از:

فصل اول) مفاهیم

فصل دوم) قوانین مرتبط با شهرسازی

این کتاب توسط انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است و جزء سر منابع آموزشی شهرداری ها محسوب می گردد. فایل الکترونیکی این کتاب توسط سازمان مربوطه در اختیار عموم قرار گرفته است.

نوروز مبارک

عید نوروز سال 1392 رو به شهرسازان آینده و همه کسانی که این مطلب رو میخونن تبریک میگم.

ایشاا... سال خوبی رو پیش رو داشته باشید . . .

جا داره از همه بچه هایی که برای بهتر شدن وضع برنامه ریزی دانشگاه و گرفتن امکانات مورد نیاز ، تلاش کردن ، یه تشکر ویژه کنم و از همه خواهش کنم که به تلاششون با قوت بیشتر ادامه بدن تا به امید خدا به جایی که شایستهء یک دانشجوی مهندسی شهرسازیه برسیم . . .

ممنون از توجهتون . . . 


قلمی خواهم ساخت از نی باغ بهشت ، جوهر از شیشه ذات ، کاغذ از صفحه دل ، نور از شمع حیات ، تا بنویسم همه جا:

                                          "روزگارت خوش باد"


                                              نوروزتان مبارک



مطرح ترین تئوری های جرم شناسی در محیط شهری



عوامل وقوع جرم در محیط شهری

از آنجا که احساس امنیت در رابطه با احتمال وقوع جرم تحقق می پذیرد, بررسی جرم و عوامل رخداد آن دارای پیشینه بسیاری است, در مکتب کلاسیک بر این تصور بودند که مجرمین بالقوه هر زمان که سود حاصل از ارتکاب جرم را بیش از خطرات ناشی از دستگیری ببینند مرتکب جرم می شوند. اما با شروع قرن ۱۹ رویکردی علمی توسط خردگراها به مسئله جرم صورت پذیرفت. اینان رفتار انسان را تابعی از فرآیندهایی فراتر از کنترل فرد می دانستند. از نظر آنها نیروهای اجتماعی مانند ثروت, طبقه اجتماعی, نیروهای تاریخی وسیاسی مانند جنگ, ساختار مغز فرد, ظاهر بیولوژیکی وتوانایی ذهنی او بر رفتارش اثر می گذارد.

بررسی رابطه جرم با محیط رخ دادن آن به دهه های ۱۹۲۰و ۱۹۳۰ برمی گردد. در این دوره مکتب شیکاگو در زیر چتر مکتب خردگراها به مطالعه رفتار انسان در رابطه با عوامل محیط فیزیکی واجتماعی پرداختند. نتایج تحقیقات این گروه به معرفی الگویی برای توزیع جرم در شهرهای آمریکا بر اساس فقر در محلات انجامید ( Grohe,2006).

نتایج حاصل از این تحقیقات برای شناسایی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ضد اجتماعی به کار گرفته شدند ودر نتیجه: فقر,بیکاری وگسستگی جوامع از مهمترین عوامل بروز جرم شناخته شدند ( Abu-Lughod,2006:Badawy.1999:Koskela&Pain,2000). در مقابل سرمایه اجتماعی, تعلق خاطر به محل زندگی و روابط با دیگران از عوامل بازدارنده ارتکاب جرم هستند ( Savage&Kanazawa,2002).

در اینجا به بیان مطرح ترین تئوری های مکانی- کالبدی در رابطه با بسترمکانی وعوامل کالبدی وقوع جرم پس از سالهای ۱۹۷۰ وشروع تئوریهای کلاسیک می پردازیم.

ادامه مطلب ...

تبریز توسعه‌ یافته‌ترین و زیباترین شهر ایران است


مجله الکترونیکی سازمان ملل اعلام کرد:تبریز توسعه‌یافته‌ترین و زیباترین شهر ایران است.

کلانشهر تبریز طی تحقیق و ارزیابی انجام شده توسط سازمان ملل متحد به عنوان بهترین شهر برای زندگی در ایران شناخته شده است. به گزارش مجله اینترنتی UN تبریز پیش از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، قم، ارومیه، مشهد در صدر بهترین شهرهای ایران قرار گرفته است.

معیار های در نظر گرفته شده برای ارزیابی شهرهای ایران در این رتبه بندی عبارتند از: ساختمانهای مدرن و زیبای فراوان، خطوط هواپیمایی پیشرفته، طبیعت زیبا و بکر، غذا های لذیذ، مساجد زیبا، ابنیه های تاریخی و….. در نظر گرفته شده اند.

 همچنین سازمان بهداشت جهانی تبریز را به عنوان بهداشتی ترین شهر ایران معرفی کرده است. تبریز در جذب سرمایه های داخلی و خارجی رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است.

بنا به گزارش دبیرخانه کارگروه تخصصی سرمایه‌گذاری کلان‌شهرها، شهرداری تبریز توانسته است با جذب ۳۶۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری غیردولتی در پروژه‌های عمرانی و خدماتی شهری در میان هشت کلان شهر کشور، گامی اساسی در اجرای اصل ۴۴ بردارد.

برند سازی مکان چیست؟


برند سازی به معنای خارج کردن یک محصول از شرایط عادی و وارد کردن آن به شرایط منحصر به فرد و ویژه میباشد. پرچم ها و نشانها هدفی مشابه برند سازی جدید داشته اند. سمبل های ملی، اسطوره ها و حماسه ها, تصویر ذهنی از ملت ها را می سازند که می توان آنها را نوعی روش برتری جویی دانست که هویت ملی را نشانه می گیرد.

در واقع هدف برند سازی مکان, دست یابی به تصویری در ذهن بهره بران از مکان است که مزایای پایدار و قابل رقابتی را به مکان ارائه دهد.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق


دوستان ترم سه و چهار

جلسه دوم درس روش تحقیق روز یکشنبه برگذار میشه (راس ساعت 5)

حضور داشته باشید چون قراره پروژه هایی برای عید داده بشه...

کمی با سیحون . . .

هوشنگ سیحون کیست؟ 

 

سیحون 

هوشنگ سیحون در سال 1299 در تهران و در خانواده هنرمندی که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد. او از کودکی به نقاشی علاقه‌ای مفرط داشت، با اینکه باید به موسیقی علاقه‌مند باشد. از زمانی که توانست زغال یا قلم به دست بگیرد به نقاشی کردن برروی ستون‌ها و دیوارهای خانه‌شان پرداخت.

سیحون تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند و در سال 1319 از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و با تاسیس دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران، جزو نخستین دسته از دانشجویان رشته معماری، ثبت‌نام کرد و در سال 1323 تحصیلات خود را به اتمام رساند.

در سال 1324 در مسابقه طرح آرامگاه بوعلی سینا شرکت کرد و طرح او بهترین طرح مسابقه شناخته شد. سپس با صلاحدید آندره گدار برای تکمیل مطالعات خود به فرانسه رفت. حدود 4 سال بعد در سال 1328 همزمان با شروع ساخت مقبره بوعلی سینا به ایران بازگشت و در سمت دانشیار دانشکده هنرهای زیبای تهران و 5 سال بعد به عنوان استاد معماری مشغول تدریس شد.

ادامه مطلب ...

طرح شهرسازی 1


با سلام خدمت دوستان ترم چهار


طرح شهرسازی 1 فردا به صورت زیر برگذار میشه:


گروه هایی که اسامی اعضاشون در زیر نوشته شده، فردا در کلاس اول (8-12) شرکت میکنند و باقی گروه ها در کلاس دوم ( 12-4) شرکت میکنند... البته این برنامه ریزی برای فردا هستش و برنامه ریزی دقیقتر( برای جلسات بعد از عید) حتما در آینده اعلام میشود...



گروه اول:


علیرضا نعمتی

وحید حمتی

آرمین عزیزی

منیره شاهی

فاطمه نبوتی



گروه دوم:


بهزاد پارسا

سمانه حسینی

حامد صابری

زهرا خجسته



گروه سوم:


میعاد جهانی

سعید فرجی

میر کیا هجرتی

فریبرز میرزازاده

علی لطیفی


گروه چهارم:


حسین رودکی

یلدا پور جهان

الهه ساعدی



پینوشت: دوستان خواهشا جوش نزنید... این برنامه ریزی فقط برای فردا هستش و از جلسات بعد، خود گروه ها تعیین میکنند... در ضمن، حدود 35 نفر تعداد کل دانشجو ها هستش که از این تعداد، 17 نفر صبح هستند... من فکر نمیکنم که اینقدر هم نا عادلانه باشه که جوش زدین... نگران نباشید... همه چیز درست میشه...جوش نزنید

شهر ،گرافیک محیطی و مبلمان شهری


مقدمه : 


طراحی شهری ، شهرسازی ، مبلمان شهری ، گرافیک محیطی ، منظر شهری ، فضاهای شهری و . . . اصطلاحاتی هستند که بتدریج وارد مباحث مدیریت شهری شده و بدنبال خود مجموعه ای از تخصص ها نظیر معماران ، طراحان صنعتی ، گرافیستها ، نقاشان ، طراحان فضای سبز و ....را وارد این عرصه نموده اند که هریک ادعای خاص خود را داشته و عدم شناخت کافی مدیران شهری ، ملقمه ای از دخالتهای غیر کارشناسی در حوزه های مختلف را بوجود آورده است . اما تعریف جدید هریک از این مفاهیم چیست و هر حوزه با بدست چه کسی باید سپرد ؟ .حوزه تخصصی و محدودیت هر یک چیست و اهمیت آن کدام است ؟ بر اساس عنوان همایش ، این مقاله سعی دارد تا تعاریف مبلمان و گرافیک محیطی را مشخص و نقش واقعی هریک رادر وجوه گوناگون شهر بیان نماید . 

 

قسمت اول : مبلمان شهری

مبلمان شهری :مبلمان شهری یا اسباب و اثاثیه شهری ( urban furniture – urban elements ) مجموعه ای از وسایل و تجهیزاتی است که در محیط های شهری نصب شده و به نیازهای شهروندان در برخورد با شهر پاسخ می دهند . این نیازها بسیار متفاوت و متنوع هستند . نیاز به نشستن ، ایستادن ، قدم زدن ، خواندن ، برقراری ارتباط ، خوردن و آشامیدن و... ریشه حضور مبلمان شهری در جوامع انسانی به قدمت تاریخ است و هیچگاه نمی توان نقطه آغاز مشخصی برای آن یافت . نیاز ساکنان شهر با گسترش شهرها ، گسترش یافته و تغییر کرده است و عناصر شهری نیز بالطبع آن شکل گرفته ، گسترش یافته و تغییر کرده است . مساجد ما در طول تاریخ شاهد حضور عناصر ابتدائی نظیر نشیمنگاه ، وضوخانه ، آبخوری ، ساعت آفتابی ، حوض و ... و شهرهای ما از دیرباز شاهد اجزائی نظیرآب نماها، پایه های روشنائی ، سکوها ، راه بندها ، گل جای ها و ... بوده است که بتدریج و بخصوص در دوران صفویه ، برخی از آنان به آثار هنری گرانبهائی تبدیل شده اند .این عناصر اگرچه در ابتدا بسیار محدود بوده اما با پیدایش اختراعات و پیشرفت علم ، تکنولوژی و بدنبال آن پیدایش نیازهای جدید ، گسترش یافته و پیچیده شده اند .اسباب واثاثیه شهری از یکسو ریشه در شهر و فضاهای شهری دارند و از سوی دیگر پاسخگوی شهروندان و نیازهایشان هستند . همانقدر که باید به لحاظ فرمی با فضاهای شهری تطابق داشته باشند،باید با انسان ها نیز تطبیق یابند چرا که اصولا این عناصر مهمترین عناصر کاربردی شهر ها هستند . امروزه با تغییر تعاریف شهر و تغییر اصول نگرشی به فضاهای شهری بخصوص از میانه قرن بیستم به بعد ، مبلمان شهری تنها به نیازهای فیزیکی شهروندان پاسخ نمی دهند بلکه در طول این زمان طولانی چنان در اجزاء شهری تنیده شده اند که پا را فراتر گذاشته و در گیر فرهنگ ، خاطره و نیازهای روانی شهروندان شده اند . در شهرهای اصولی و هماهنگ عناصر اثاثیه شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر و شهروند هستند. نیمکت تنها تخته ای برای نشستن، سطل زباله تنها مخزنی برای انداختن پاکت آب میوه و چراغ ها ابزاری تنها برای روشنائی نیستند. امروزه مبلمان شهری اصلی ترین مفصل ارتباطی شهروند با شهر است. ابزاری که علاوه بر رفع نیاز، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند . در واقع زیبا ترین فضاهای شهری که اساس شهرسازی امروز است بدون عناصر مبلمان شهری ، ارتباطی با شهروندان و استفاده کنندگان برقرار نخواهند کرد . در تعریفی ساده،مبلمان شهری عناصر واسط فضاهای شهری و شهروندان هستند که نقش خود را با پاسخ گوئی به نیازهای آنان ایفا می نماید . نیاز سنجی، انتخاب و چیدمان مبلمان شهری، علمی خاص است که استانداردهای مخصوص خود را دارد. این استانداردها و قواعد را از یک منظر و بصورت خلاصه شامل موارد زیر را دانست :
 

ادامه مطلب ...

تهران کوتاه ترین پایتخت دنیاست


هرچند سیاست کلی مدیران اجرایی در حوزه شهرسازی و معماری توسعه عمودی شهر بوده و در سال‌های اخیر بلندمرتبه‌سازی‌ با جدیت پیگیری می‌شود‌ اما صحبت‌های مسئولان و کارشناسان شهرسازی گویای آن است که ۹۸‌درصد ساختمان‌های تهران کوتاه بوده و تنها ۲‌درصد از آنها بلندتر از ۹ طبقه هستند.

موضوعی که نگرانی‌ کارشناسان را عمیق‌تر کرده و موجب بروز مشکلاتی در ابعاد و زوایای مختلف اجتماعی، اقتصادی و امنیتی می‌شود. زیرا‌ کارشناسان شهرسازی بر این باورند که رشد افقی از مهم‌ترین موانع توسعه پایدار شهری بوده و از بعد امنیتی، زمینه را برای اغتشاشات و ناامنی‌های اجتماعی آماده می‌کند.

هر چند کارشناسان داخلی برآوردی از میزان خسارات در شهرهای دارای ساختمان‌های بلندمرتبه و کوتاه نداشته و به تحلیل‌های علمی اکتفا می‌کنند اما برنامه‌ریزان شهری در جوامع توسعه یافته که دارای درصد بالایی از ساختمان‌های بلندمرتبه هستند آمار و ارقامی داده‌اند که گویای آن است شهرهایی که رشد افقی داشته و در ارتفاع توسعه پیدا نکرده‌اند در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و ناامنی‌ها ۵ برابر بیشتر از شهرهای دیگر که در ارتفاع توسعه یافته‌اند آسیب می‌بینند.

البته این تمام ماجرا نبوده و توسعه کلانشهرها در سطح که تهران بارزترین نمونه آن به حساب می‌آید شبکه حمل‌ونقل طولانی تری را می‌طلبد که امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های تهران نیز همین مسئله است و پایتخت از قبل رشد افقی، آسیب‌هایی جدی در این زمینه می‌بیند. به‌گونه‌ای که کارشناسان چنین استدلال می‌آورند که اگر تهران به این صورت در سطح رشد نمی‌کرد شاید معضل حمل‌ونقل و ترافیک آن پیچیده نمی‌شد. با این همه کوتاه بودن تهران ابعاد مختلفی دارد که به‌نظر می‌رسد شهر را در آینده نزدیک با مشکلات اساسی مواجه سازد.

ادامه مطلب ...

ورکشاپ دکتر کاوه


با سلام خدمت همکلاسی های عزیز


ورکشاپ دکتر کاوه با موضوع  "ژئوپتانسیلها و ژئوسایتها" در روز پنج شنبه قراره برگزار بشه. لذا دوستانی که مایل به شرکت هستند، با بنده تماس بگیرن یا در همین وبلاگ، پیام خصوصی بفرستند.

زمان و مکان برگزاری: ساعت 4:30 _17/12/91 مکان بلوار منظریه سالن المپیک مقابل دانشگاه علوم پایه

مکان: دانشگاه آزاد مرکز رشت( با احتمال تغییر مکان )

جزوه ی روش تحقیق، تدوین و ارائه پایان نامه

جزوه ی روش تحقیق، تدوین و ارائه پایان نامه
برای رشته های شهرسازی، معماری و هنر
دانشگاه بین المللی امام خمینی
دکتر ناصر براتی


همون جزوه ای که مهندس ضابط داده بودن برای درس روش تحقیق؛میتونید از لینک زیر دانلود کنید

دانلود

اولین کنفرانس ملی بنای ماندگار

• ارتقای کیفی ساخت و سازهای شهری با رویکرد توسعه پایدار
• هویت بخشی به ساخت و سازهای شهری با رویکرد معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی
• استحکام بخشی و راهکارهای دستیابی به آن در ساخت و سازها
• نقش استفاده از فناوری های نوین در ساخت و سازهای شهری
• نقش آموزش و تحقیقات در ارتقای کیفیت ساخت و سازها
• بهینه سازی در استفاده از منابع و مصالح و تدوین ضوابط اصلاح الگوی مصرف
• نقش معماری و شهرسازی در دستیابی به الگوهای ساخت و ساز پایدار
• لزوم استاندارد سازی مصالح و نقش آن در ارتقای کیفی ساخت و سازها
• اهمیت ایمنی در کارگاه های ساختمانی، چالش ها و ضرورت ها
• جایگاه ایمنی و بهداشت محیط در مراحل ساخت و بهره برداری
• مدیریت بحران و جایگاه آن در مقررات ملی ساختمان
• روش های بهره وری در صنعت ساختمان با رویکرد مدیریت پروژه
• صنعتی سازی و نقش آن در توسعه ساخت و سازهای شهری
• بهینه سازی مصرف انرژی و کاربرد مفاد مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان
• نقش طراحی معماری در افزایش میزان بهره وری ساخت و سازهای شهری
محورهای ویژه
• آسیب­شناسی وضعیت موجود ساخت و سازها در کشور با نگرش به مقررات ملی ساختمان
• راهکارهای ترویج و اجرای مقررات ملی ساختمان و شناسائی موانع موجود
• بررسی تجربه تدوین و اجرای مقررات ساختمانی در کشورهای دیگر
دبیرخانه کنفرانس

مشهد مقدس ، بولوار خیام جنوبی ، خیام 35

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد

مدیریت نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان

تلفن : 05117684000

نمابر : 05117680840

مهلت ارسال اصل مقالات : 1392/01/15

اعلام نهایی نتایج داوری مقالات : 1392/01/30

زمان برگزاری کنفرانس : اردیبهشت 1392

http://banamandegar.ir/files_site/pooster_file/r_1_130217121959.jpg

نتیجه پیگیری ها


باسلام و خسته نباشید


امروز نامه امضا شده توسط دانشجوها تقدیم دکتر عزتی، معاون دانشگاه شد و دکتر از این حرکت استقبال کردن و قرار شد که جلسه ای با حضور بقیه مسئولین و نماینده هایی از گروه شهرسازی برگزار بشه ( به زودی) و مشکلات مطرح بشه.

در این جلسه مطرح خواهد شد که ما خدایی نکرده با هیچ استادی مشکل شخصی نداریم و فقط خواستار این هستیم که از هر استاد ، در جایگاه خودش و در رشته و تخصص خودش تدریس کنه و این خواسته مختص یک شخص خاص نیست و متوجه تمامی اساتید هستش و البته از موضوعات دیگری که مطرح میشه امکانات و تجهیزات و مهمتر از همه زمانبندی کلاس ها هستش...

البته سعی میکنیم که کلاس های این ترم هم تا جای ممکن اصلاح بشه اما اگر نشد(با احتمال پایین)، این حرکت گروه شهرسازی نتیجه مطلوبی برای ترم های پیش روی خودمون و دانشجو های آینده خواهد داشت.


با تشکر