شار
شار

شار

روش های کلیدی ایجاد زیبایی در طراحی محیطی

روش های کلیدی ایجاد زیبایی در طراحی محیطی

(نمونه موردی طراحی پارک در گوشه ای فراموش شده از منظر شهری)

پیشنهاد ویژه برای مطالعه دانشجویان

این مطلب فقط 10 دقیقه از وقت شما را به خود اختصاص میدهد.



تاکید ، تضاد ،سادگی،تنوع ،تناسب ،تعادل ،وحدت …. ۷ کیفیت بصری که باعث ایجاد زیبایی در طراحی می شود. استفاده به جا از هرکدام در زمان و محل مناسب ، مهارت طراح را نشان می دهد.رعایت هماهنگ سادگی امیخته با تنوع و تکرار همراه با تنوع وتضاد در صورتی که به وحدت و یکپارچگی طرح منتهی شود باعث خلق منظری زیبا و تاثیر گذار خواهد شد. 

ادامه مطلب ...

بیــــان معمــــــــاری

سـلام گـرم به دوستـان عـزیـز شهرسـازی و معمـاری


امیـدوارم تعطیـلات خوبـی رو پشـت سـر گذاشتـه باشیـد...


دوستـای گلـم در روز سـه شنبـه ، تاریـخ 92/05/22 ، ساعت 11:30 صبـح در محـل دانشـگاه حضـور پیـدا کننـد تا کـارهـای عمــلی بیــــان معمــــــــــاری رو تحـویـل بگیـرنـد.


به امیـــد موفقیت هـای روزافـــــزون...



عکاسی شهری


عکاسی شهری


ﺗﺎرﻳﺦ ﻋﻜﺎﺳﻲ ﺷﻬﺮی را ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ دو ﺷﺎﺧﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮد. از ﻳﻚ ﻃﺮف، ﺷﻬﺮﻫﺎ در ﭼﺎرﭼﻮب روﻳﻜﺮدی ﻣﻜﺎنﻧﮕﺎراﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺸﻴﺪه ﺷﺪه‌اﻧﺪ، روﻳﻜﺮدی ﻛﻪ درآن ﻧﮕﺎه از دور و ﻣﻨﻈﺮ ﺑﺎز در اوﻟﻮﻳﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ.


در ﭼﻨﻴﻦ ﻋﻜﺲﻫﺎﻳﻲ، ﺗﻤﺎم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﺷﻬﺮ و ﺑﺪه- ﺑﺴﺘﺎن آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮی ﻳﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﭘﻴﺮاﻣﻮنﺷﺎن ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ اﺳﺖ. ﻣﺮدم در اﻳﻦ ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﻳﺎ ﺣﻀﻮر ﻧﺪارﻧﺪ ﻳﺎ ﺣﻀﻮرﺷﺎن ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﺮﻧﮓ اﺳﺖ. در ﺳﺎلﻫﺎی آﻏﺎزﻳﻦ ﺗﺎرﻳﺦ ﻋﻜﺎﺳﻲ، اﻳﻦ روﻳﻜﺮد، ﺑﻲﺗﺮدﻳﺪ ﻧﺘﻴﺠﻪی ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎی فنی درﻋﻜﺎﺳﻲ ﺑﻮد. اﻣﺎ، ازﻫﻤﺎن آﻏﺎز ﻧﻴﺰ، اﻧﮕﻴﺰهﻫﺎ و ﻋﻠﺖﻫﺎی زﻳﺒﺎﻳﻲﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻫﻨﺮی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن دﻳﮕﺮی ﻫﻢ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻪﺗﺪرﻳﺞ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻌﺪاد زﻳﺎدی ازﻋﻜﺲﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺧﻠﻮت و ﺧﺎﻟﻲ از ﺣﻀﻮراﻧﺴﺎﻧﻲ ﺷﺪ.



 
ادامه مطلب ...

اخبار جدید دانشکده

اخبار خوبی دارم برای دانشجو های دانشکده هنر و بخصوص رشته های معماری و شهرسازی:


اینکه مدیر گروهی برای رشته ما در حال انتخاب است که البته هنوز معرفی نشده. در صورت تایید اخبار، به اطلاع شما دوستان میرسونم! در صورت صحت اخبار و شخصی که زمزمه هایی هست که مدیر گروه بشه، آینده روشنی در انتظار دانشکده خواهد بود.


باشد که توی ترم جدید، با پیگیری های صورت گرفته و همکاری های بزرگوارانی که به ریاست و معاونت و عضویت هیات علمی در آمدند، آینده بهتری رو نسبت به گذشته در دانشکده هنر داشته باشیم.

و من الله توفیق

ورکشاپ ژئوپتانسیل های استان گیلان 3

تاریخ برگزاری: در حدود سه الی چهار هفته بعد (تاریخ دقیق اطلاع رسانی میشود)

مکان: سالن هتل المپیک

لطفا علاقه مندان به همکاری در ورکشاپ جهت ارائه مقاله و یا همکاری در آن به صورت گروهی یا فردی در موضوعات و پروپزال های زیر در اسرع وقت اعلام آمادگی بفرمایند.


تالاب دریاچه چشمه و چشمه سارها آبشارها رود کوه ها و قله ها غار تنگه دشت جنگل رخنمون ها و پدیده های زمین شناسی مناطق مناسب پرنده نگری مناطق مناسب قایق سواری سواحل روستا جاده های دیدنی تپه های تاریخی پل های تاریخی پوشش گیاهی معادن میراث فرهنگی ( کاخ های تاریخی ؛ قلعه ها ؛ بقعه ها ؛ مساجد ؛ مدارس و ابنیه تاریخی ) مناطق اکوتوریستی ( منظر طبیعی ) و . . .

البته تعدادی از دوستان بر روی برخی از این موضوعات کار میکنند و اگر شما هم علاقه مند به تحقیق بر روی همان موضوعات باشید میتونید در گروه آنها همکاری کنید.

 

در ضمن به نقل از دکتر همایون کاوه قراره که در دومین جمعه بعد از ماه مبارک رمضان یک تور طبیعت گردی به صورت یک روزه در یکی از مسیرهای ییلاقی استان گیلان برگزار بشه. که خود استاد هم حضور دارند اگر علاقه مند به شرکت در این تور هستید، میزان و درجه علاقه مندی خودتون رو  اعلام بفرمایید. البته ظرفیت تعداد شرکت کنندگان محدود میباشد.


اعلام علاقه مندی از طریق بخش نظرات این نوشته ، تماس با بنده یا خانم رضایی و همچنین از طریق در ارتباط بودن با ایمیل ژئوپارک ها  ( geoparksguilan@gmail.com )

 

لطفا این مطلب رو به سایر دوستان و دانش پژوهان عزیز اطلاع رسانی بفرمایید.  

/ باتشکر فراوان...


اصول طراحی گلدان و سطل زباله برای فضاهای شهری


زندگی شهری بر خلاف زندگی ساده روستایی، با مصرف توام است. مصرف گرائی در نزد شهرنشینان موارد زیادی را شامل می شود؛ از مواد غذایی گرفته تا وسایل یکبار مصرف. آنان در تلاش بیشتر برای خرید و مصرف هستند. در چنین شرایطی، خیابان، میدان، پارک و هر مکان عمومی دیگر می تواند به سادگی به محل دفع انواع زباله های مردم تبدیل شود. لزوم طراحی، ساخت، موقعیت دهی و نصب درست انواع زباله دان با کاربردها و فرم های متنوع در چنین شرایطی است که بیش از پیش ضروری می نماید.
در محیط شهری زباله دان باید قابل رویت بوده و استفاده از آن راحت باشد، ولی نباید به عنوان عنصری مزاحم و پر زرق و برق جلوه کند. استقرار زباله دان نباید به صورت اتفاقی انجام پذیرد بلکه باید بر اساس نرخ تردد و ازدحام مردم در یک محدوده یا نقطه ای خاص انجام گیرد. به طور مثال وجود زباله دان های متعدد در برابر یک فروشگاه بزرگ یا مدرسه ای پر از دانش آموز امری شایسته است. در فضاهای شهری با تعدّد مبلمان شهری، زباله دان نیز باید در هماهنگی کامل با عناصر یاد شده باشد. ولی در باغ، پارک و تفریح گاه، زباله دان بهتر است با معابر، مسیرها و گذرگاه های محیط در ارتباط باشد. همچنین استقرار زباله دان در نزدیکی نیمکت بسیار توصیه شده است. 
لزوما زباله دان نباید پایه ای مستقل داشته باشد. می توان آن را به تیر برق، سرپناه ایستگاه اتوبوس، تابلوی خیابان و یا حتی دیوار نصب کرد. بر این اساس زباله دان ها را می توان چنین تقسیم بندی کرد:

  • ظروف متصل به اجزای دیگر مبلمان شهر.
  • ظروف متصل به دیوار.
  • ظروف مستقل و ایستا (پایه دار).
  • ظروف متحرک برای استفاده موقت.
  • ظروف با گنجایی زیاد و مناسب برای محیط های عمومی و مجموعه های کنار جاده ای.
ادامه مطلب ...