شار
شار

شار

طرح یک مهندس معمار ایرانی در فراخوان طرح‌های زیباسازی شهر مکه، برنده‌ی رتبه‌ی برتر

به نقل از سایت آزاد نگار (http://fa.azadnegar.com)
طرح یک مهندس معمار ایرانی در فراخوان طرح‌های زیباسازی شهر مکه، برنده‌ی رتبه‌ی برتر در میان طرح‌های ارائه‌شده از 24 کشور جهان شد.

مهندس محمدرضا کرباسچی در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت: این طرح که نام آن را «دیوارهای وحدت‌آفرین» گذاشته‌ام، پارسال از سوی داوران بین‌المللی فراخوان طرح‌های زیباسازی مکه به‌عنوان یکی از10 طرح زیباسازی برنده و انتخاب شد.
وی افزود: این طرح برای زیباسازی پل «عزیزیه» در مکه، با الهام گرفتن از آیه‌ی 38 سوره‌ی یاسین ارائه شد که در طراحی آن از نماد هلال ماه بهره گرفته شده است.
مهندس کرباسچی ادامه داد: در این طرح، هلال ماه از ابتدای ماه قمری تا انتها بر دیواره‌ی پل عزیزیه به تصویر کشیده شده و نورپرداری آن نیز با بهره‌مندی از این هلال‌ها صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که هلال شب چهاردم پرنورترین هلال است.
این طراح ایرانی افزود: طراحی به گونه‌ای است که وقتی ره‌گذران و وسائط نقلیه وارد پل می‌شوند، طلوع ماه (هلال اول ماه) را در مدخل ورودی، و غروب آن (هلال شب سی‌اُم) را در هنگام خروج مشاهده می‌کنند.
وی اظهار داشت: طرح دیوارهای وحدت‌آفرین در روزنامه‌های چاپ عربستان، از جمله عکاظ و الریاض نیز رسانه‌ای شد.
او تصریح کرد: مسابقه‌ی زیباسازی مکه با نام «لحب مکه» تحت سرپرستی امیر مکه با هدف تبدیل جای‌جای این شهر امن به موزه‌ی فرهنگ و هنر اسلامی از طریق فراخوان بین‌المللی اینترنتی انجام گرفت و مقامات سعودی 12سایت برای شرکت افراد طراحی کرده بودند که شامل چهار سایت 30 هزار دلاری ، چهار سایت 25 هزار دلاری و چهار سایت 20 هزار دلاری بود؛ که طرح «دیوارهای وحدت‌آفرین» در زمره‌ی طرح‌های 30 هزار دلاری قرار گرفت، اما تا کنون جایزه‌ی آن پرداخت نشده
است.
وی در ادامه اظهار داشت : جزئیات طراحی و مصالح مورد نیاز نیز به طرف سعودی اعلام شد و آمادگی اجرای طرح توسط طراح نیز وجود دارد، اما تا کنون پاسخی دریافت نشده است.
گفتنی‌ست، مهندس کرباسچی دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی مؤسسه‌ی غیرانتفاعی توس مشهد، و مشاور معماری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی منطقه‌ی کاشان است و همکاری با طرح‌های معماری حرم رضوی را در کارنامه‌ی خود دارد.

نظرات 2 + ارسال نظر
mahsa جمعه 17 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:42 ب.ظ http://www.luxfa.ir

ایول .ممنون از خبر

خواهش...

س شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:01 ب.ظ

بسیار عالی عکس هاش نیست؟

ممنون...
متأسفانه عکسی نبود...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد