شار
شار

شار

نصب «بتن بیولوژیکال» در دیواره‌های سبز عمودی

امروزه در اکثر کشورهای اروپایی ساختمان‌ها با استفاده از جدیدترین ساختارهای زیست‌محیطی و مصالح ساختمانی سبز احداث می‌شوند که نه تنها مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند، بلکه سبب کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش طول‌عمر سازه خواهد شد.


گروه تکنولوژی‌های سبز دانشگاه پلی‌تکنیک بارسلونا برای نخستین بار بتن جدیدی را با عنوان «بتن بیولوژیکال» طراحی کرده که در احداث ساختمان‌های سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان دیواره‌های عمودی سبز با پوشش انواع گیاهان را بر روی آن نصب کرد.

بتن بیولوژیکال جایگزین سیمان پورتلند می‌شود و با ترکیب فسفات منیزیم خاصیت علاوه بر مقاومت بالا، به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهد کرد. در واقع فسفات منیزیم خاصیت اسیدی مضر را از بتن گرفته و آن را با شرایط زیست‌محیطی سازگار می‌سازد.

کاربرد این نوع بتن به ویژه در مناطق مدیترانه‌ای بسیار موثر است، چرا که از تولید باکتری و تجمع آلاینده‌های رطوبت‌زا جلوگیری می‌کند. پارامترهایی که برای طراحی و تولید بتن بیولوژیکال به کار گرفته می‌شود به لطافت، سبک وزنی و در عین حال مقاومت بدنه ساختمان کمک می‌کند و رشد گیاهان سبز در دیواره‌های عمودی ساختمان را دوبرابر افزایش می‌دهد.


همچنین این بتن سازگار با محیط‌زیست در ساخت پنل‌های گیاهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل‌های دیواری در سه لایه طراحی می‌شوند که لایه اول شامل ورقه ضدآب حرارتی است و چرخش آب درون دیواره را کنترل می‌کند و به خروج و ورود آن نظم می‌بخشد. لایه دوم مربوط به خروج آب آلوده به مخزن تصفیه و جذب مجدد آب پاک برای گیاهان زنده می‌شود که در عین حال از فرار یا هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند.

لایه سوم را نیز بتن بیولوژیکال تشکیل می‌دهد که حفظ ساختار داخلی دو لایه دیگر را تحت کنترل و نظارت قرار داده و از ورود مواد زائد به داخل آن­ها جلوگیری می‌کند. تمامی این بخش‌ها بدان معناست که با استفاده از این بتن، عملیات مکانیکی سخت در تشکیل بدنه خارجی ساختمان حذف می‌شود و تکنیک‌های سازگار با محیط‌زیست جایگزین آن خواهد شد. ارگانیسم حرکت آب و جذب آب باران در لایه‌های درونی بتن بیولوژیکال به اندازه‌ای منظم انجام می‌شود که هدر رفتن انرژی پاک و خالص به طور تقریبی به صفر می‌رسد.

طرح ساخت پنل‌های گیاهی با استفاده از بتن بیولوژیکال و احداث سازه از طریق این نوع بتن مورد استقبال کارشناسان و سازندگان اسپانیایی قرار گرفته است.

هم‌اکنون توسعه‌دهندگان فناوری‌های سبز ساختمانی این کشور کاربرد بتن سبز بیولوژیکال را در دستور کار خود قرار داده و این طرح جدید را در پروژه‌‌های شهری بارسلونا به اجرا درمی‌آورند. همچنین می‌توان بتن بیولوژیکال را در رنگ­ها و طرح‌های فانتزی متنوع تولید کرد که در این­صورت استفاده از رنگ‌های صنعتی مضر به حداقل می‌رسد. الگوها و رنگ‌های بدنه بتن بیولوژیکال به گونه‌ای است که در شرایط گوناگون زیست‌محیطی دچار کم‌ترین تغییرات می‌شوند و به هیچ عنوان در سطح آن­ها ترک یا شکاف به وجود نمی‌آید.

منبع:معماری نیوز

نظرات 3 + ارسال نظر
قربانی یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:34 ب.ظ

جالب بود...

علی صابری دوشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:53 ق.ظ

بسیار جالب...
ممنون

حسین نصیری دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:34 ق.ظ http://sh91.blogfa.com

مطلبتون رو خوندم جالب بود. شبیه همین مطلب رو تو وبلاگمون گذاشتیم خوشحال میشم یه سری بهش بزنی
http://sh91.blogfa.com/post/67

سلام دوست عزیز
لینک شدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد