شار
شار

شار

اعتراض به وضع دانشگاه


با سلام خدمت دوستان محترم

خواهشا حتما مطالعه فرمایید


برنامه کلاسی رشته شهرسازی اومده و متاسفانه مشاهده شده که اساتید بدون هیچ کارشناسی و برنامه ریزی درست، و حتی بدون درنظر گرفتن مدرک تحصیلی و تخصص، برای درس ها انتخاب شدن.

و همینطور در مورد ساعت کلاس ها که مشاهده شده که برای تمامی درسها(با ارزش واحدی 5 واحد)، حداکثر 2.5 ساعت کلاس هفتگی در نظر گرفته شده و حتی فضای آموزشی مناسب هم برای هر درس انتخاب نشده...

جالب اینجاست که خود اساتید هم نسبت به این امر هیچ اعتراضی ندارند و اینکه نمیتونند توی مدت زمان مقرر، درس بدند و همینطور تخصصشون با درسی که دارند ارائه میدند هیچ وجه اشتراکی نداره، براشون  اصلا مهم نیست. و متاسفانه مشاهده میشه( در رشته های مختلف، نه تنها شهرسازی) اساتید میان و مطالبی رو سر کلاس ارائه میدن که با سرفصل های ارائه شده شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای برنامه ریزی دانشگاه تهران مطابقت نداره و اصلا ربطی به موضوع درس نداره( بسیار فراگیر هستش در دانشگاه ما).

تمامی نکات بالا و بسیاری نکته دیگه، باعث شد که دانشجو ها با دیدن برنامه کلاسی ترم جدید، بسیار معترض بشند و متاسفانه چون مدیر گروه و یا مسئولی نیست که حرف دانشجو های دانشگاه هنر رو متوجه بشه( هیچ مسئولی در دانشگاه نیست که حتی بفهمه طرح شهرسازی چیه یا طرح معماری) نتیجتا با جواب های سربالای مسئولین مواجه میشیم.

در همین راستا، بنده و آقای همتی، روز پنچ شنبه، صحبتی با معاون دانشگاه انجام میدیم و اگر  نتیجه ای نگرفتیم، میریم تا با دکتر رضایی (ریاست کل استان) حرف بزنیم.


امیدوارم که نتیجه بده و مجبور به اقدامات دیگه نشیم...

از دانشجو ها خواستاریم تا نسبت به امضای نامه ای که قراره تهیه بشه، به ما کمک کنند...



نمونه هایی از مشکلات:



طرح شهرسازی 1 (5 واحد) ساعت رسمی 136 ساعت و تشکیلی مرکز رشت 25 ساعت( استاد غیرمرتبط) ( فضای آموزشی غیر مرتبط)


شناخت فاضای شهری(4 واحدی) رسمی 80 ساعت و تشکیلی 20 ساعت


نقشه برداری در شهرسازی(3 واحد) رسمی70 ساعت و تشکیلی 15 ساعت(استاد غیر مرتبط، فضای غیر مناسب، بدون تجهیزات نقشه برداری)


جی آی اس(3 واحدی) رسمی 70 ساعت و تشکیلی 25 ساعت


و بسیاری از مشکلات دیگر...


برنامه کلاسی

وضعیت منابع

با سلام خدمت دوستان عزیز و همکلاس های گرامی


آخرین تغییرات در فهرست منابع و چارت و فهرست تطبیق اساتید رو میتونید از لینک های زیر دانلود کنید:


لیست ارائه دروس

وضعیت منابع

جدول تطبیق



در مورد برنامه کلاس ها، بر طبق گفته مسئول برنامه ریزی دانشگاه، کلاس ها از روز 1 اسفند شروع میشه ولی هنوز برنامه ای نیومده...و البته برنامه هم قراره تا روز شنبه روی وبسایت دانشگاه بیاد...البته بعضی رشته ها کلاساشون تشکیل شده!!!

معرفی یک معمار،زاحا حدید

بیوگرافی زاحا حدید…بزرگترین معمار زن در دنیا



زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد در خانوادهای روشنفکر و مسلمان متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسویزبان بغداد سپری کرد. پس از آن، بهسبب جوّ فرهنگی خانواده، با حمایت والدینش و روابط گستردهشان به آرزوی ایام کودکیاش تحقق بخشید و بعد از گذراندن دورة ریاضیات در دانشگاه امریکایی بیروت (۱۹۶۸ـ۱۹۷۱) به مدرسة معماری AA۱ لندن رفت و بدین ترتیب وارد دنیای مردانة معماری شد. او دربارة ایام کودکیاش چنین میگوید: «من یک عرب عراقیام و هرگز نمیتوانم روزهای زیبایی را که در وطن داشتم از ذهنم بیرون کنم. کودکی من در آنجا در میان منابع سرشار انسانی و تاریخی به رویا شبیه است. مدرسة ما لابهلای علفزارها و در دل طبیعتی سبز بود که امروز از آن فقط خرابههایی برجاست… شهر بغداد در آن ایام پر از آدمهای عجیب با ملیتها و مذاهب مختلف بود و پرورش در این محیط پر از تجربههای متفاوت شانس بزرگی برای من بود.» پدر زاها، محمد، فردی فعال در زمینة اقتصاد و پیشرو در حزب سوسیالدموکرات عراق بود. او فارغالتحصیل مدرسة LSE۲ بود. مادرش شاغل نبود ولی زن فعال و پویایی بود که طراحی را به زاهای کوچک آموخت. زاها در این خانوادة فرهنگی بورژوا با تمکن نسبی مالی رشد یافت، چنانکه هر دو برادرش هم برای ادامة تحصیلات به کمبریج رفتند. کهنترین خاطرهای که زاها را در دنیای کودکانهاش به خانهسازی و طراحی دکور برای عروسکهایش تشویق کرده بود، خاطرة بازسازی خانة عمهاش بهدست یکی از دوستان معمار پدرش بود.



اتفاق شاخص دیگر در همان ایام، سفری بود که طی آن پدرش او را برای بازدید از بازماندههای تاریخی شهرهای سومری به شمال عراق برد: «تصاویر آن ابنیه و ویرانههای کهن هرگز از ذهنم خارج نشد. شاید همینها باعث شد که فضا و پلانهای شهری را همیشه در معماریام مد نظر داشته باشم.» تاریخ معماری با شکلگیری نخستین شهرها و رواج مفهوم مدنیت آغاز میشود. عراق امروزی نیز مهد تاریخ و مدنیت است. پس عجیب نیست که معماری در رگ و خون زاها حدید جاری است. «هر بار با شنیدن اسم عراق در گوشه و کنار قلبم بهدرد میآید.» چرا که کار معمار ساختن است و نه مشاهدة تخریب. و این وضعیت روبه نابودی وطنش او را رنج میدهد. از عراق چیز زیادی برجای نمانده است. این سرزمین مجروح باید درمان شود و اصلیترین مراکزی که به آنها نیاز دارد ـ خانه، بیمارستان و مدرسه ـ در آن ساخته شود. حدید میخواهد همانطور که با ساختن یک ساختمان برای دانشگاه امریکایی بیروت دینش را به لبنان (که مدتی در آنجا زیسته و تحصیل کرده بود) ادا کرد، برای زادگاهش هم مفید واقع شود و اساسیترین نیازهایش را برآورده کند، آن هم درست در زمانی که جهان از او توقع ساخت آسمانخراشها و سالنهای کنسرت را دارد.

ادامه مطلب ...

معرفی یک معمار،مهندس هادی میرمیران



مهندس هادى میرمیران متولد ۱۳۲۳ قزوین
- فارغ التحصیل رشته معمارى دانشکده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران
۱۳۴۷

- مسؤول کارگاه معمارى واحد طراحى وشهرسازى شرکت ملى ذوب آهن ایران
۱۳۵۸ ـ ۱۳۴۷

- سرپرست واحد طراحى شرکت خانه سازى ایران
۵۹ ـ ۵۸
- سرپرست واحد طراحى اداره کل مسکن و شهرسازى اصفهان
۶۶ـ ۶۰

- مدیر عامل ومدیر طراحى شرکت مهندسین مشاور نقش جهان ـ پارس از
۶۷

- مدرس دانشکده معمارى دانشگاه علم و صنعت
۱۳۷۶ ـ ۱۳۷۰
- مدرس دانشکده هاى معمارى دانشگاه هاى آزاد تهران ، شیراز وهمدان ازسال
۱۳۷۵

- ارائه دهنده بیش از
۲۳ طرح معمارى

- ارائه دهنده چند طرح جامع وتفصیلى براى اصفهان و شیراز
- ارائه دهنده طرح هاى احیاى مناطق تاریخى درشیراز، اصفهان، تبریز و تهران
- شرکت کننده وبرنده جایزه دربسیارى مسابقات معمارى
- کسب مقام اول جایزه بزرگ معمار
۱۳۸۲
- صاحب یک سرى مقالات درزمینه معمارى ودرمجلات تخصصى
- دریافت نشان ملی فرهنگ وهنر
۱۳۸۳ (از محمد خاتمی رییس جمهور وقت)

میرمیران متعلق به نسلى است که کار حرفه اى را به طور مشخص بعد از انقلاب شروع کرده اند و آثار قابل بحثى را در نوع خود ارائه داده اند. نسلى که خواسته و مى خواهد با درنظر گرفتن دستاوردهاى گذشته، که یکسر دغدغه تاریخ معمارى ایران را داشته و در رسیدن بدان چندان موفق نبوده است، تلاشهاى جدیدى را ارائه بدهد.
او همان طور که بارها در سخنرانى هاى خود گفته و در آثارش نیز نشان داده ، اعتقادى به جداسازى معمارى سرزمینهاى مختلف و زمانهاى متفاوت ندارد و مرزبندى هاى خشک زمانى به عنوان «سبک ها» و مرزبندى هاى خشک سرزمینى به عنوان «سنت هاى معمارى» را نمى پذیرد و نقطه مقابل آن هم به عدم تعیین و تعلق سرزمینى معمارى مایل و معتقد نیست. میرمیران استفاده از الگوهاى معمارى ایران را در آثارش چنین استدلال مى کند: «تحلیل معمارى ایران نشان مى دهد که به رغم کثرت، تنوع و پیچیدگى بناها، اصول، مبانى و الگوهاى نسبتاً معدودى در طول زمان به اشکال مختلف در این معمارى به کار گرفته شده اند. افزون بر آن، تکامل معمارى ایران بیشتر بر تعالى این اصول، مبانى، الگوها و در جریان نوعى فعالیت هوشمندانه و ماهرانه استوار بوده است تا ایجاد آنها. با پذیرش این امر، پرسشى پیش مى آید که آیا نمى توان در معمارى امروز ایران نیز به همان اصول و مبانى و الگوها پرداخت و آنها را در جریان یک فعالیت خلاق تکامل بخشید و به پیش برد. پاسخ مثبت به این پرسش بود که موجب شد در طرحهاى من اصول و مبانى معمارى گذشته ایران مبناى کار قرار گیرد.»


یکى از آثار مهندس میرمیران که باعث شد او جایزه بزرگ معمار ۸۲ را که با حضور داوران خارجى برگزار مى شد، به خود اختصاص دهد، کار مشترک او با «مسعود عربشاهى» بود که از حیث به کارگیرى مبانى و اصول معمارى تاریخى ما جایگاه خاصى میان آثار پرتعداد او داشت. این اثر کانون وکلاى تهران بود که طراحى و اجراى آن را میرمیران بر عهده داشت و طراحى و اجراى نقش برجسته باشکوه آن را عربشاهى. نقش برجسته اى که در تداوم بخشیدن به سازه، همان جایگاه نمادین خود را در نگاهى تاریخى مى یافت و با این حال سراسر امروزى بود و مى نمود.

مهندس میرمیران در کنار کسانى چون «نادر اردلان» شاید از معدود معماران باشناختى باشد که این ظرفیتهاى تاریخى را به صورت امروزین و اصولى در اثر خود آورده اند: «از بررسى و تحلیل عناصر و الگوهاى تاریخ معمارى ایران این نتیجه حاصل مى شود که عناصر و الگوهاى یاد شده اگرچه هر یک در دوره معینى از تاریخ معمارى این سرزمین خلق شده اند، اما با حضور ممتد در دوره هاى بعدى، تکامل و پالایش یافته، داراى هویتى مستقل از زمان شده اند و مفهوم عامى را از یک الگو یا یک عنصر معمارى ارائه مى دهند که شأن تجریدى یافته و داراى تصویرى ذهنى و حامل بارعاطفى است. اگر بپذیریم که این کیفیت معروض زمان نیست، باردیگر اجازه خواهیم یافت که از آنها در شکل تجریدى خود در معمارى امروز استفاده کنیم.» اینجاست که پى به منظور میرمیران از معمارى بى زمان و مکان و نه آن معمارى بى مکان و بى توجه به سرمایه عظیم بشرى مى بریم. چیزى که انگار خواسته و تاحدود زیادى توانسته در سى و چندسال کار حرفه اى معمارى به آن برسد و بدان بپردازد.
در بررسى آثار شاخص این هنرمند، صرفنظر از کیفیت نهایى و زیبایى شناسیک آنها، به یک سرى اصول بنیادى برمى خوریم که همه به نوعى از تاریخ معمارى این سرزمین آمده اند و هم نهاد با پیشنهادهایى شده اند که معمارى پست مدرن در شمایى بازتر و بزرگتر مى دهد. گرایش به مفهوم سازى تجریدى و ذهن گرایى، گرایش به فرم و فضا در گذار از ماده به روح (همچنان که در معمارى رو به تکامل تاریخى اصفهان دیده است) و بالاخره کلى نگرى اهم این ویژگى هاى بنیادى را در طرح ها و ساخت و سازهاى میرمیران تشکیل مى دهند. چیزى که با درجه اى از شفافیت در طرح ها و آثارى چون فرهنگستان هاى جمهورى اسلامى، طرح کتابخانه ملى ایران، طرح موزه مرکز اسناد رفسنجان، طرح موزه ملى آب ایران (مشترک با بهرام شیردل)، کانون وکلاى مرکز و… خود را نشان مى دهد و نمایان مى کند .
« دو نکته اساسى در این نوع معمارى پیش مى آید. اول اینکه مفاهیم، اسطوره ها، مضامین و دیگر تولیدات فکرى اشتراکات زیادى در فرهنگ هاى مختلف دارند و عمدتاً مفاهیم واحدى هستند که در سرزمین هاى مختلف به صورت هاى گوناگون بیان شده و به تصویر درآمده اند. از این رو زمانى که معمارى خود را به خدمت تجسم بخشیدن به آنها قرار مى دهیم اثر معمارى خواه ناخواه کیفیتى فراتر از سرزمین معین مى یابد و به نوعى جهانى مى شود، به خصوص اگر مفاهیمى که دستمایه کار قرارگرفته اند مربوط به مقولات کلى هستى باشند.
دوم اینکه فرم ها و فضاهاى معمارى اگرچه در ابتدا در جهت تجسم بخشى به مفاهیم معینى خلق مى شوند، اما به علت خاصیتى که بطور کلى در فرم و فضا وجود دارد و بخصوص آن بخش از خلاقیت فضایى که اصولاً خارج از کنترل و آگاهى طراح صورت مى گیرد، بسادگى به افاده مفاهیم دیگرى نیز میل مى کنند. تجربه نشان مى دهد که هر اندازه قدرت فضایى و شکلى اثر معمارى بیشتر و غنى تر باشد به همان اندازه براى پذیرش و ارائه مفاهیم مختلف توانایى بیشترى خواهدداشت.»

میرمیران بعد از تمام کردن رشته معمارى دانشکده هنرهاى زیبا تهران با رتبه اول در سال ،۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۷ مسؤول کارگاه معمارى واحد طراحى و شهرسازى شرکت ملى ذوب آهن ایران، از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ سرپرست واحد طراحى شرکت خانه سازى ایران، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶ سرپرست واحد طراحى اداره کل مسکن و شهرسازى استان اصفهان و از سال ۱۳۶۷ تاکنون مدیرعامل و مدیر طراحى شرکت مهندسین مشاور نقش جهان ـ پارس بوده و هست. از طرح هاى مهم این معمار نسل سوم معمارى معاصر ایران مى توان به طرح سفارت ایران در هراره، سالن مراجعین کنسولى وزارت امور خارجه ـ تهران، سر کنسولگرى ایران در فرانکفورت، سفارت ایران در بانکوک، ساختمان مرکزى بانک صادرات ایران، ساختمان استاندارى تهران، کتابخانه مرکزى شیراز، موزه ملى آب ایران ـ تهران، مرکز ورزشى رفسنجان، طرح مجموعه و محوطه سازى مجلس شوراى اسلامى (میدان بهارستان)، مجتمع مسکونى، تجارى ـ خدماتى نواب، ـ تهران، طرح مرکز شهر جدید پولادشهرـ اصفهان و ... اشاره کرد که با طرح جامع منطقه اصفهان، طرح جامع و تفصیلى شهر اصفهان، طرح جامع و تفصیلى شیراز و طرح مجموعه شهرى (کلان شهر) اصفهان، در زمینه شهرسازى، تکمیل مى شود.

میرمیران همچنین طرح احیاى محور تاریخى شیراز، طرح احیاى مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان، طرح احیاى مجموعه کریمخانى شیراز، طرح احیاى منطقه تاریخى تبریز و بالاخره طرح ساماندهى مجموعه بهارستان ـ تهران را نیز در کارنامه خود دارد.
از جمله جوایزى که میرمیران درمسابقات مختلف و متعدد معمارى براى طرح هایش دریافت کرده است، مى توان خیلى کلى به دریافت لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران براى شناسایى و معرفى معمارى ایران در سال ،
۱۳۷۵ معمار برگزیده سال ۱۳۷۹ در اولین دوره اعطاى نشان معمارى ایران (استاد پیرنیا)، جایزه مهراز ـ سال ،۱۳۸۱ انتخاب شده به عنوان پیشکسوت معمارى توسط سازمان نظام مهندسى ساختمان کشور ـ سال ،۱۳۸۱ برنده دوم جایزه بزرگ معمار سال ۱۳۸۰ به خاطر مجموعه ورزشى رفسنجان برنده نخست جایزه بزرگ معمار سال ۱۳۸۲ براى ساختمان کانون وکلاى دادگسترى مرکز، رتبه دوم در مسابقه بزرگ طرح مجموعه آتى سنتر ـ تهران ـ ۱۳۸۲ و دریافت لوح تقدیر و تندیس از جامعه مهندسان مشاور ایران در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد.

میرمیران تاکنون سخنرانى هاى زیادى هم در مراکز علمى و آموزشى مثل دانشکده هاى معمارى، موزه هنرهاى معاصر تهران، مدرسه معمارى A.A لندن و ... داشته که درآنها بیشتر به تبیین دیدگاه هاى معماریایى نسل خود و گاه خیلى کلى به صورت بندى معمارى نسل هاى پیش از خود پرداخته است.

ادامه مطلب ...

معرفی یک معمار، محمدمنصور فلامکی

معرفی یک معمار-شهرساز
(بخش معرفی یک معمار سعی دارد با معرفی اساتید و بزرگان معماری و شهرسازی ایران، قدمی را در راستای شناخت هرچه بیشتر دانشجوها و همکلاسی های محترم از رشته شهرسازی و ابعاد آن بردارد.)
اینبار، محمدمنصور فلامکی:


وی فارغ التحصیل با درجه دکترا در دانشگاه ونیز به سال ۱۳۴۱، متخصص در شهرسازی فنی از دانشگاه میلان ۱۳۴۷ و تخصص در مرمت بناها و شهرهای تاریخی از دانشگاه رم ۱۳۴۸ می‌باشد. نامبرده از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ دانشیار دانشگاه تهران و از سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد در دانشگاه مذکور بوده‌است. دکتر فلامکی سال ۸۹ چهره ماندگار در رشته معماری شد.


مختصری از آثار، تالیفات و سوابق وی را در ادامه مطلب ببینید:

ادامه مطلب ...

دومین همایش ملی شهر اسلامی - اسفند91


محورهای همایش  


1- شهر اسلامی و هویت فرهنگی و معنوی و ساحت قدسی انسان

- هویت در شهر اسلامی
- محیط پدیداری و شهراسلامی
- شهراسلامی از دیدگاه قرآن ، حدیث و فقه
- اندیشه های اسلامی و شهراسلامی
- نظام ارزشی شهروندان در شهر اسلامی

۲- ارائه الگوها و مدلهای معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی
- نقش معماری اسلامی در شهر های ایران
- نقش معماری و فضاهای شهری در پیشگیری و کاهش جرم

۳- شهر اسلامی، هنر و زیبایی شناسی
- مبلمان شهری و شهر اسلامی
- نورپردازی در شهراسلامی
- نمادها ، سمبل ها و تزئینات در شهراسلامی
- رنگ ها و تاثیر آن بر روحیه و رفتار شهروندان
- شهراسلامی و فضای سبز و زیبا سازی شهر

۴- شهر اسلامی و الگوی پیشرفت و توسعه پایدار
- شهراسلامی و شهرهای مدرن دنیا
- چالش ها و فرصت های آینده شهراسلامی
- ارتباطات در شهر اسلامی و مفاهیم توسعه پایدار

۵- شهر اسلامی و امنیت شهری
- عوامل موثر بر امنیت خانه، محله و شهر در شهر اسلامی
- رابطه ابعاد امنیت و رشد و پیشرفت شهر
- وظایف متقابل حاکمیت و شهروندان برای تامین امنیت در شهر اسلامی

۶- شهر اسلامی رفاه شهروندی و عدالت اجتماعی
- بازار ، محور اقتصادی شهراسلامی
- شهراسلامی و بانکداری اسلامی
- شهراسلامی و تولید و مصرف شهری
- شهراسلامی و سیستم سکونتگاهی
- شهراسلامی و دسترسی های شهری
- شهراسلامی و فرهنگ اسلامی
- شهر اسلامی و دستیابی به خودکفایی، و سرمایه ایرانی
- شهر اسلامی و راهکارهای مقابله با فشارهای اقتصادی

۷- شهر اسلامی ، وقف و اموال عمومی
- استفاده از سرمایه های دینی و ثروت عمومی در جهت خدمت رسانی عام المنفعه

۸- شهر اسلامی و گردشگری
- بررسی راهکارهای جذب و موانع گردشگری
- الگوها و مدل های تفریح و نشاط عمومی در شهر اسلامی
- تاثیر گردشگری بر رفتارهای اجتماعی

۹- شهر اسلامی و حمل و نقل شهری
- ابعاد عبور و مرور ایمن، سریع، آسان و پیشرفته در شهر اسلامی
- حمل و نقل مدرن و تاثیر آن در بهداشت روانی شهروندان

۱۰- شهر اسلامی و مدرنیته
- تحقق شهر اسلامی و حفظ نیازهای نوین و مدرن انسان
- فناوری، تکنولوژی، ارتباطات و سبک زندگی در شهر اسلامی
- الگوها و مدلهای دانش، علم و فناوری در شهر اسلامی


برگزار کنندگان: شهرداری اصفهان با مشارکت سایر سازمانها و نهادها



مهلت ثبت نام و ارسال متن کامل مقالات: 21 بهمن 1391


تاریخ برگزاری همایش: 9 و10 اسفند 1391


سایت همایش: http://ic.isfahan.ir


تلفن تماس دبیرخانه: 0311 -۲۳۶۰۰۰۷


آدرس دبیرخانه: اصفهان – خیابان آیت الله کاشانی – چهار سوق / کوچه روضاتیان – دبیرخانه دائمی شهر اسلامی


محل برگزاری: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان


ایمیل: shahreeslami@yahoo.com

ژوژمان بیان معماری

سلام دوستای گلم


دوستای عزیزم "ژوژمان بیان معماری 1و2" روز یکشنبه 15 بهمن ساعت 10 الی 14 در دانشگاه برگزار میشود.


موفق و پیروز باشید...