شار
شار

شار

سمینار آینده طراحی شهری ایران با حضور پروفسور جان لنگ

فضای معماری و شهر همواره بستر تکوین و تکامل حیات جمعی بوده است. پویایی این فضا ارتباط مستقیمی با پویایی دانش طراحی، مدیریت و اجرا این فضا ها در سرتاسر شهر دارد. در شهرهایی که معماران و طراحان و مدیران اندیشمند حضور داشته اند همواره می توان نمود عینی وجود فضاهایی پویا، سرزنده و حیات جمعی را شاهد بود.

اگر بخشی از معماری و طراحی شهری را دانش بدانیم مشخصا در میان صاحبان این دانش، پروفسور جان لنگ شخصیتی ویِژه دارد؛ که هم در زمینه تئوری و هم در زمینه فعالیت حرفه ای در دنیا کم نظیر می باشد. شخصیتی که بسیاری از اساتید مطرح در زمینه معماری و شهرسازی در ایران و سایر نقاط دنیا تجربه شاگردی و یا ترجمه کتب ایشان را دارند. حال، پرسش اساسی که می‌تواند اینجا مطرح شود این است که بهترین نوع استفاده از تجربه و دانش چنین شخصیتی برای سایر معماران و شهرسازان در ایران چیست؟

به منظور استفاده بهینه از تجربیات 40 ساله پروفسور جان لنگ در زمینه معماری و طراحی شهری و ایجاد فضای پویای علمی و حرفه ای در زمینه شهرسازی و معماری و همگامی با اتفاقات و تجربیات روز معماری و شهرسازی در دنیا، موسسه اندیشه طراحی بومی با همکاری قطب علمی شهرسازی و توسعه پایدار شهری دانشگاه تهران همزمان با روز معمار اقدام به برگزاری سمینار و کارگاههای آموزشی 4 روزه معماری و طراحی شهری با نام " آینده طراحی شهری و معماری ایران" در پردیس هنرهای زیبا نموده است.

این سمینار و کارگاههای آموزشی سعی دارد مهمترین مسائل روز طراحی شهری و معماری را مورد بررسی قرار داده و امیدوار است بتواند خط مشی روشن تری برای آینده فعالیت معماری و طراحی شهری در کشورمان ترسیم کند.  

 
برنامه کلی سمینار  

 

عناوین سخنرانی‌ها و پانل‌های بحث آزاد 

     

برنامه کارگاه های آموزشی عملی

 

 

مزایای شرکت در سمینار

میزبانی تهران به منظور برگزاری چنین سمیناری فرصتی بی نظیر برای جامعه شهرسازی و معماری در ایران به منظور ارتقا دانش و حرفه شهرسازی و معماری می باشد. این برنامه در حقیقت، انتقال تجربه 40 سال تحقیق، تدریس و فعالیت حرفه ای جان لنگ در کشور های معتبر دنیا می باشد.

این سمینار فرصتی ویژه برای همه معماران و شهرسازان در ایران می باشد که، به جای مسافرت به کشورهای دیگر برای تکمیل تحصیلات، از مزایای حضور مطرح ترین نظریه پرداز طراحی شهری در دهه اخیر در ایران و در این دوره آموزشی بهره ببرند. از دیگر مزایای این سمینار می توان نگاه متفاوت جان لنگ به مقوله آموزش معماری و طراحی شهری بر شمرد که تجربه ای گرانبها برای نسل های جوان معمار و شهرساز به یادگار خواهد گذاشت.

مزیت اصلی این سمینار انتقال دانش کارکردی آن می باشد. برنامه ها به صورت مدون و از یک مبانی و پارادایم های رایج شروع کرده که شامل چهار بخش می باشد که در ادامه یکدیگر می آیند. این دانش یک سیر تکمیلی مرتبط را طی کرده و اساسی ترین مباحث در حوزه طراحی شهری و معماری را از ایده تا عمل پوشش می دهد. مباحث تئوریک، جلسه پرسش و پاسخ و نقد تئوری های رایج در دو بخش نخست هر روز سرانجام در کارگاه آموزشی به صورت عملی در قالب نمونه موردی های متفاوت به اتفاق جان لنگ طراحی می شود که ذهن شرکت کننده ها را به سمت عملیاتی کردن این دانش سوق خواهد داد. در نهایت طرح ها با نمونه های موردی مطرح دنیا قیاس و ژوژمان می شود

در پایان دوره به شرکت کنندگان در سمینار گواهینامه حضور در سمینار و به شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی علاوه بر آن گواهینامه شرکت در کارگاه آموزشی از طرف پردیس هنرهای زیبا و با آرم موسسه اندیشه طراحی بومی، سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان و با امضای جان لنگ اهدا خواهد شد. 

 

شرکت کنندگان

شرکت کنندگان این سمینارشامل گروه های زیر می باشند:

الف) دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری معماری، معماری منظر، طراحی شهری و شهرسازی، طراحی محیط، طراحی فضای سبز، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی منطقه ای، مدیریت شهری، مهندسین ترافیک، مهندسین عمران شهری و سایر رشته های مرتبط با مقوله شهر و معماری

ب) مهندسین مشاور معماری و شهرسازی و ساختمان، مدیران پروژه های اجرایی و عملیاتی، انبوه سازان مسکن، پیمانکاران و شرکت های ساختمانی طراح، مجری و ناظر

ج) اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

د) مدیران و کارکنان دولتی، شهرداری ها، سازمان ها و ادارات مرتبط با معماری و شهرسازی

ه) اعضای انجمن های علمی و صنفی مرتبط با معماری، شهرسازی و صنعت ساختمان 

 

اطلاعات ثبت نام

ثبت نام در سمینار و کارگاه‌های آموزشی در قالب ۳ بسته‌ی زیر تعریف شده است و متقاضیان ثبت نام می‌بایستی فرآیند ثبت نام خود را با انتخاب یکی از بسته‌ها تکمیل نمایند.

متقاضیان ثبت نام گروهی می‌بایستی هزینه‌ی گروهی را در قالب یک فیش پرداختی و با نام سرگروه پرداخت نمایند و فرآیند ثبت نام را تکمیل نمایند. پس از بررسی اطلاعات پرداخت گروهی و تاییدیه‌ی ثبت نام توسط دبیرخانه، سرگروه، افراد گروه را به دبیرخانه از طریق ایمیل معرفی می‌نماید. 

 

بسته اول 

 

بسته دوم 

بسته سوم 

 

 

توجه 

 

 

اطلاعات پرداخت

متقاضیان پس انتخاب هر کدام از بسته های پیشنهادی می توانند از طریق یکی از شعب بانک پاسارگاد شماره حساب 2268100106467861 به نام موسسه اندیشه طراحی بومی بانک پاسارگاد شعبه کارگر شمالی و یا از طریق دیگر بانک ها، یا پرداخت اینترنتی در سراسر کشور و حواله به شماره شبای 130570022681010646786101 مبلغ مورد نظر را پرداخت کرده و فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنند. 

 

مکان

تهران بزرگ‌ ترین شهر و پایتخت کشور ایران است. این شهر همچنین مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعیّت آن ۸،۴۲۹،۸۰۷ نفر است و هجدهمین شهر پرجمعیّت جهان به شمار می‌آید. مساحت این شهر ۷۳۰ کیلومتر مربّع است که به همراه توابع خود (استان تهران)، جمعیّتی برابر ۱۳،۴۲۲،۳۶۶ نفر و مساحتی برابر ۱۸،۸۱۴ کیلومتر مربّع دارد. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جنوب غربی آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است.

 

شهر تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنه رشته کوه البرز واقع شده‌است. این شهر دارای یک شبکه متراکم بزرگراهی و چهار خط فعّال مترو است که فقط در بهار سال ۱۳۹۰، ۱۲۹ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده‌اند. از دهه چهل تهران مرکز جذب مهاجران زیادی از سرتاسر ایران بوده‌ است. ساکنان اصلی تهران اقوام فارسی زبان بودند، البتّه هم اکنون این شهر دارای اقوام مختلفی‌ است و عمده زبان محاوره‌ای در این شهر فارسی است. بیشتر مردم در این شهر زبان فارسی با لهجه تهرانی دارند. دیگر اقوام ساکن تهران عبارتند از: گیلک، مازندرانی، ارمنی، عرب، آذربایجانی، کرد و لر. تراکم جمعیّت در تهران بین ده هزار و هفتصد تا بیش از یازده هزار نفر در هر کیلومتر مربّع برآورد می‌شود که بنا بر آمار نخست شانزدهمین شهر پرتراکم جهان است. شهر تهران در شمال ایران، در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه البرز در حدّ فاصل طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲ دقیقه شرقی تا ۵۱ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی، به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی تا ۳۵ درجه و ۵۰ دقیقه شمالی به عرض تقریبی ۳۰ کیلومتر گسترده شده‌ است. ارتفاع شهر در بلند‌ترین نقاط شمال به ۲۰۰۰ متر و در جنوبی‌ترین نقاط به ۱۰۵۰ متر از سطح دریا می‌رسد. تهران از شمال به نواحی کوهستانی و از جنوب به نواحی کویری منتهی شده در نتیجه در جنوب و شمال دارای آب و هوایی متفاوت است. نواحی شمالی از آب و هوای سرد و خشک و نواحی جنوبی از آب و هوای گرم و خشک برخوردارند.

ساختار اداری ایران در تهران متمرکز شده‌ است. تهران به ۲۲ منطقه و ۱۱۲ ناحیه (شامل ری و تجریش) تقسیم شده‌ است. نماد شهر تهران برج آزادی است. برج میلاد نیز نماد دیگر آن به حساب می‌آید. تهران میزبان نزدیک به نیمی از فعّالیّت‌های صنعتی کشور است، کارخانجاتی در زمینه تجهیزات خودرو، برق و الکترونیک، منسوجات، شکر، سیمان و مواد شیمیایی در این شهر واقع شده‌اند، تهران همچنین بازار بزرگ فرش و محصولات مبلمان در سراسر کشور است. در جنوب حومه تهران یک پالایشگاه نفت به نام پالایشگاه تهران وجود دارد. در تهران و حومه، اماکن تاریخی مذهبی نظیر مساجد، کلیساها، کنیسه‌ها، و آتشکده‌های زرتشتیان قرار گرفته‌ است. تهران از جهت تولید ناخالص داخلی رتبه پنجاه و ششم و با لحاظ کردن جمعیّت منطقه شهری، رتبهٔ بیست و نهم را در بین شهرهای دنیا دارد.

اقلیم و آب و هوا

اقلیم شهر تهران متأثّر از کوهستان در شمال (نسیم توچال) و دشت در جنوب است. غیر از شمال تهران که تحت تأثیر کوهستان، اقلیم آن تا حدودی معتدل و مرطوب است، اقلیم بقیّه شهر تقریباً گرم و خشک و در زمستان‌ها اندکی سرد است. مهم‌ ترین منبع بارش در این شهر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای و اطلسی هستند که از سمت غرب می‌وزند. رشته کوه البرز همجون سدّی به نحو مؤثّر از نفوذ بسیاری از توده‌های هوا جلوگیری می‌کند، در نتیجه باعث گردیده که هوای شهر از از یک سو خشک‌تر و از سوی دیگر از آرامش نسبی برخوردار باشد.

 

  

معماری و شهرسازی

تهران به‌ دلیل پایتخت‌ بودنش زودتر از شهرهای دیگر با مظاهر مدرنیسم و ازجمله معماری مدرن آشنا شد. تغییر معماری تهران از سنتی به مدرن از دوران ناصرالدین شاه آغاز شد و به‌ ویژه این روند در دوران پهلوی که زندگی مدرن از حصار دربار و ارگ سلطنتی خارج شد، چهره شهر را تغییر داد.

 

در دوران رضا شاه نیاز به تأسیس نهادهای مدرن مانند بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و غیره به طور روزافزونی احساس می‌شد؛ اما طرّاحی و اجرای ساختمان این‌گونه نهادها با روش‌های سنّتی عملاً ممکن نبود زیرا این‌گونه نهادها نیازمند معماری و فضاهای خاص خود بودند. معمارانی که در این دوره پیشروی آوردن معماری اروپایی به تهران بودند، یا خود اروپایی بودند یا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های اروپا. از جمله این افراد می‌توان از نیکلای مارکف معمار گرجستانی‌الاصل دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای سن پترزبورگ، ماکسیم سیرو، آندره گدار معمار فرانسوی، محسن فروغی معمار ایرانی، گابریل گورکیان معمار ایرانی-ارمنی که در اروپا هم معمار شناخته‌ شده‌ای بود و معماران ایرانی-ارمنی دیگر چون وارطان هوانسیان، پل آبکار، اوژن آفتاندلیانس و قلیچ باقلیان نام برد. در این دوره معماری‌ای در تهران بروز کرد که در کالبد مدرن بود اما در تزئینات و نماسازی‌هایش از معماری سنتی یا باستانی ایران الهام گرفته بود. از شاخص‌ترین نمونه‌های این معماری می‌شود به ساختمان کاخ شهربانی در محوطه میدان مشق یا باغ ملی اشاره کرد. در سال‌های بعد دوره پهلوی نیز، ویکتور گروئن آمریکایی طرّاحی پلان شهری نواحی شمال تهران بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ را بر عهده داشت. از طرح وی با نام «طرح جامع تهران» نام برده شده‌است.

 

 

 

محل برگزاری

پردیس هنرهای زیبا یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشکده های دانشگاه تهران می باشد و فضایی دوستانه و پر طراوت را برای یک تجربه تحصیلی بی نظیر به وجود آورده است. این پردیس موسس رشته های متنوع هنری در ایران، در یک چارچوب آکادمیک، به شمار می رود که یک چنین مجموعه ای از رشته های هنری درایران و حتی خاور میانه کمیاب است. این پردیس فعالیت های خود را در مهرماه سال 1318 هجری شمسی تحت عنوان مدرسه هنر "هنرکده" آغاز کرد. تمرکز اصلی در آن زمان بر سه رشته معماری، نقاشی و مجسمه سازی بود.

 

در حال حاضر پس از هفتاد سال از تاسیس، این دانشکده در نگاه ایرانیان به خصوص جامعه هنر، معماری و شهرسازی دارای وجهه خاص می باشد. در سال 1384، دانشکده هنرهای زیبا به پردیس هنرهای زیبا با چهار دانشکده هنرهای تجسمی، معماری، شهرسازی، هنرهای نمایشی و موسیقی و موسسه تحقیقاتی با نام " فرهنگ و هنر" گسترش پیدا کرد.

این سمینار و کارگاه های آموزشی در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می گردد که پیشگام در رشته های معماری و برنامه ریزی و طراحی شهری می باشد و شمار کثیری از معماران و شهرسازان مطرح، دانش آموخته این پردیس از سال 1324 تا کنون می باشند. سخنرانی و مباحث نظری به همراه پرسش و پاسخ در سالن شهید آوینی برگزار می گردد که تا کنون میزبان بسیاری از رویدادهای شهرسازی و معماری در مقیاس ملی و بین المللی بوده است؛ کارگاه آموزشی در سالن طبقه دوم گروه شهرسازی به صورت عملی برگزار می گردد و پذیرایی نهار در رستوران باشگاه دانشگاه تهران می باشد.

نظرات 8 + ارسال نظر
فاطمه دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:38 ب.ظ

دوستان من دو ماه این اطلاعیه رو دیدم ولی تا الان فک میکردم قیمت ها به تومنه!!!!!!!
قیمتها خوبه ها
کیا موافق ثبت نام هستن؟!؟!؟!

رجبی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:23 ب.ظ

اگه گروهی باشیم من موافقم

رجبی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:46 ب.ظ

بسته آخرش که کارگاه آموزشی عملی داره خوبه اما هزینش بالاست

من زیاد از نرخ کلاسا خبر ندارم اما فک میکنم اگه کسی بخواد همین مطالب رو تو کلاسایی که استادش پرفسور نیستن هم بگذرونه هزینش در همین حدود بشه.

دوستانی که از هزینه این کلاسا خبر دارن بیشتر توجیهمون کنن

س دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:22 ب.ظ

تکرار:
قابل توجه دوستانی که عنوان پروژه شان روانشناسی محیط یا علوم رفتاری بود و همچنین همه ی دانشجویان گرامی شهرسازی پیام نور رشت،... :
سمینار آینده ی طراحی شهری و معماری ایران با حضور پروفسور جان لنگ.
فکر می کنم در دانشگاه تهران برگزار می شود.
در صورت تمایل، از آن جا که آقای لنگ از معتبرترین نظریه پردازان طراحی شهری در دنیا هستند، بد نیست که شرکت کنید. اما چند نکته: 1. قبل از ثبت نام در چنین همایش هایی، ابتدا تحقیقات جامع و کامل از صحت خبر و عدم احتمال سواستفاده ی مالی را بررسی کنید. 2. معمولاً هزینه ی شرکت در چنین کارگاه هایی بسیار زیاد می باشد و از تخفیف مناسب گروهی برخوردارند، می توانید از این تخفیفات با هماهنگی هم استفاده کنید. 3. البته راه مناسب تر این است که تنها یک نفرتان با هزینه ی کل کلاس شرکت کرده و عکس ها و فیلم های جامع و کامل تهیه کرده و در اختیار بقیه قرار دهد که در این صورت بسیار ارزان و مفید خواهد بود. 4.در صورت شرکت در چنین کارگاه ها و همایش هایی، حتی الامکان تلاش کنید، پیش از روز همایش، مطالعاتی هرچند اندک، پبرامون محورهای سخنرانی انجام دهید تا هرچه بیشتر از سمینار استفتده کنید و بحث ها غریب نباشند.
پیروز باشید.

حامد دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:16 ب.ظ

سلام.بسته سوم گروهی عالیه؛مخصوصاً گواهینامه ای باامضا جان لنگ.فکر نکم کسی اینو حتی تو خوابشم دیده باشه.از این قبیل فرصتها کم پیش میاد.خدا را سپاس.فردا سر کلاس بیشتر باهم حرف میزنیم.

آره بسته سوم فوق العادست.اگه یه گروه جمع شه خیلی خوبه

علیرضا نعمتی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:14 ب.ظ

والا منم موافق شرکت توی همایش هستم ولی...
فک نمیکنید یکم الان زوده؟!
معمولا این جور همایش ها رو دانشجو های ترمای 7،8،9 شرکت میکنند...

حالا اگه گروه تشکیل شد، شاید منم اومدم...

دوستان عزیز مدیر جان آمادگی خودشو اعلام کرد...
جناب رودکی هم تشیف میارن...
سایر دوستان درصورت آمادگی اینجا اعلام کنن که همه با هم ثبت نام کنیم...

رجبی چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:24 ب.ظ

من کنسل شد اومدنم

خجسته دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:37 ب.ظ

بچه ها منم دوس دارم تو این همایش شرکت کنم. اگه گروه تشکیل شد واسه رفتن شاید منم اومدم.

سلام زهرا جان
شرمنده گروه متلاشی شد
ایشا.. همایشهای بعدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد