شار
شار

شار

سبزترین شهر دنیا؟!


رقابتی است در دنیا بر سر این موضوع که چه کسی سبزتر است.

در حقیقت شرایط فعلی جهان می‌طلبد که اکثر کشورها به فکر سبز شدن باشند. وقتی تغییرات آب و هوایی به چالشی‌ترین مسئله امروز دنیا تبدیل شده است، باید هم شهرهای جهان – به‌ویژه شهرهای پیشرفته – به فکر انطباق هرچه بیشتر خودشان با مسائل زیست‌محیطی باشند.


در این رقابت، ونکوور؛ شهری که عنوان قابل سکونت‌ترین شهر دنیا را یدک می‌کشد، تمام تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته است تا سال 2020 میلادی به سبزترین شهر دنیا تبدیل شود. مسئولان این شهر برای رسیدن به این مهم، 10 هدف را انتخاب کرده‌اند‌ در 3بخش اقتصاد سبز/ مشاغل سبز، اجتماعی سبزتر و سلامت انسانی. در بخش اقتصاد سبز، در پی این هستند که 20 هزار شغل سبز جدید ایجاد کنند. آنها همچنین می‌خواهند تا سال 2020، 30 درصد نسبت به سال 2007، انتشار گازهای گلخانه‌ای‌شان را کاهش دهند و اینکه قصد دارند انرژی مصرفی در ساختمان‌ها را تا 20 درصد کاهش دهند.

مسئولان شهر ونکوور برای اینکه به جامعه‌ای سبزتر تبدیل شوند، تصمیم دارند امکانی فراهم آورند که بیش از 50 درصد رفت‌وآمد‌ها توسط وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه یا پیاده‌روی صورت گیرد و همچنین میانگین امحای زباله برای هر نفر، 40 درصد کاهش یابد. کانادایی‌ها 2مورد دیگر هم برای داشتن اجتماعی سبزتر در نظر گرفته‌اند؛

اول اینکه هر شهروند با یک پیاده‌روی تا حدود 5 دقیقه به فضاهای طبیعی برسد و در این راستا 150 هزار اصله به درختان شهر افزوده خواهد شد. مورد دوم هم این است که به‌طور میانگین به‌ازای هر فرد، تا 33 درصد ردپاهای اکولوژیکی کاهش یابد. در زمینه سلامت انسانی هم به آب و هوای تمیز توجه شده است.

پایتخت‌نشینان کانادا، اهداف بلندمدتی هم در همان سه‌بخش ذکر شده دارند که به گفته خودشان برای رسیدن به آنها، 20 – 30 سالی زمان لازم است. این اهداف شامل موارد زیر است:

1) به دست آوردن چهره‌ای بین‌المللی در زمینه محیط‌زیست

2) عدم‌وابستگی به سوخت‌های فسیلی

3) رهبری جهان در طراحی ساختمان‌های سبز

4) تبدیل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل و نقل عمومی به یک گزینه ارجح

5) رسیدن به تولید زباله در حد صفر

6) تبدیل شدن به بی‌نظیر‌ترین جنگل شهری در جهان

7) رسیدن به یک سیاره زیست‌محیطی

8) داشتن بهترین آب آشامیدنی در جهان

9) داشتن تمیزترین هوا در جهان

10) تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در زمینه سیستم‌های غذای شهری

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد مسئولان ونکوور بیشتر در نظر دارند که تبدیل به سلطانی از نوع سبز در جهان شوند و رهبری زیست‌محیطی دیگر کشورها را به‌عهده گیرند.


منبع:memarinews.com


عکس هایی از شهر ونکوور در ادامه مطلب




نظرات 7 + ارسال نظر
فاطمه یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:25 ب.ظ

فوق العاده بود گلم.

علیرضا یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:41 ب.ظ

خیلی هم خوب...
آورین...
ادامه بدید به همین نوع نویسندگی تا رتبه ی وبلاگ کمی بره بالا...

خیلی هم خوب...

س دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:04 ب.ظ

بسیار عالی

ممنون استاد عزیز

[ بدون نام ] دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:57 ب.ظ

قابل توجه دوستانی که عنوان پروژه شان روانشناسی محیط یا علوم رفتاری بود و همچنین همه ی دانشجویان گرامی شهرسازی پیام نور رشت،... :
سمینار آینده ی طراحی شهری و معماری ایران با حضور پروفسور جان لنگ.
فکر می کنم در دانشگاه تهران برگزار می شود.
در صورت تمایل، از آن جا که آقای لنگ از معتبرترین نظریه پردازان طراحی شهری در دنیا هستند، بد نیست که شرکت کنید. اما 2 نکته: 1. قبل از ثبت نام در چنین همایش هایی، ابتدا تحقیقات جامع و کامل از صحت خبر و عدم احتمال سواستفاده ی مالی را بررسی کنید. 2. معمولاً هزینه ی شرکت در چنین کارگاه هایی بسیار زیاد می باشد و از تخفیف مناسب گروهی برخوردارند، می توانید از این تخفیفات با هماهنگی هم استفاده کنید. 3. البته راه مناسب تر این است که تنها یک نفرتان با هزینه ی کل کلاس شرکت کرده و عکس ها و فیلم های جامع و کامل تهیه کرده و در اختیار بقیه قرار دهد که در این صورت بسیار ارزان و مفید خواهد بود. 4.در صورت شرکت در چنین کارگاه ها و همایش هایی، حتی الامکان تلاش کنید، پیش از روز همایش، مطالعاتی هرچند اندک، پبرامون محورهای سخنرانی انجام دهید تا هرچه بیشتر از سمینار استفتده کنید و بحث ها غریب نباشند.
پیروز باشید.

ممنون از راهنماییتون

فاطمه دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:25 ب.ظ

خبر صحت داره.هزینه ها هم تقریبا بالاست ولی اگه تعداد زیاد باشه از طریق یکی از انجمن ها میتونیم از تخفیف ویژه استفاده کنیم.
به زودی اطلاعات بیشتری رو در اختیارتون قرار میدم

از اطلاع رسانی جزء به جزت ممنون

شیماحقیقی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:59 ب.ظ

خیلی عالی بود.مرسی از اطلاعات خوبت

وظیفست

خجسته پنج‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:24 ب.ظ

عالی بود فاطمه جون

مرسی زهرا جان

پستو من گذاشته بودم :دی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد