شار
شار

شار

شهر آینده با حداقل میزان کربن

در سال 2005، دولت چین اعلام کرد که مصرف انرژی را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی تا سال 2010، 20% کاهش خواهد داد.  

بنابراین برای حصول این شرایط، 300 میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته شد و برنامه ای پنج ساله طرح ریزی شد. برنامه حفاظت از محیط زیست کشور چین با هدف افزایش بهره وری انرژی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و ترویج صرفه جویی انرژی و کاهش آلاینده ها صورت گرفت. 

 
 

شهر آینده ی طراحی شده توسط گروه معماری و شهرسازی SBA، یکی از بخش های این برنامه ریزی کلان است. این شهر با هدف مصرف و تولید پایین کربن، بهره وری انرژی و رسیدن به توسعه پایدار طراحی شده است. 


 

این شهر جدید به صورت سه جزیره گردشگری در نزدیکی ساحل اجرا خواهد شد. این سه جزیره در فضایی به مساحتsqkm 176 تعبیه شده است. تز اصلی "شهر کم کربن" ذخیره سازی و تولید انرژی تجدید پذیر و توزیع آن برای استفاده با توجه به نیاز ساکنین می باشد.

این شهر با رعایت اصول سازگار با محیط زیست به یک شهر هوشمند تبدیل خواهد شد. در این شهر هر شهروند مسئولیت های مشخص شده ای دارد و تمامی زیرساخت ها و مسائل روبنایی با توجه به زندگی، کار، خرید، فراغت و تفریح شهروندان طراحی و آماده شده است.
 

 
 

فضاهای سبز عمومی، پارک ها، حاشیه های سبز شهری، شبکه حمل و نقل عمومی، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری با توجه به اصول معماری پایدار و توسعه پایدار شهری طراحی شده است.

بهره گیری از انرژی خورشید با استفاده از سلول های فتوولتائیک، استفاده از انرژی باد و انرژی آب، بهبود منابع آب و تولید انرژی از ضایعات زیست محیطی، همگی از برنامه ریزی های طراحان این شهر در حوزه انرژی می باشد. این شهر در طول سال دارای 300 روز آفتابی است، بنابراین بخش عمده ای از انرژی برق در این شهر توسط سلول های فتوولتائیک تامین می شود. با توجه به این ویژگی ها، در آینده نزدیک، شهری پایدار و مدرن در این منطقه ایجاد خواهد شد.
 


 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
س چهارشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:38 ق.ظ

بسیار جالب
همان طور که می بینید، دیگر در معماری و شهرسازی نوین، استفاده ی هرچه بیشتر از انرژی های پاک و ارزان، از واجب ترین معیارها به شمار می آید (معماری و شهرسازی پایدتر)
امید است که دانشجویان محترم شهرسازی، از همان ابتدا با اصوا و نحوه ی کاربرد آن آشنا شوند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد